Bron: Emerce
Mobot, een nieuw Amerikaans bedrijfje, heeft een manier bedacht om mensen met hun cameratelefoon een CD te laten 'scannen.' Wie de scan (eigenlijk een foto) doorstuurt, ontvangt daarop een sms'je met een link. Wordt er doorgeklikt, dan kan tot aanschaf van de cd worden overgegaan. Vervolgens wordt de muziek doorgestuurd naar het mobieltje.
Mobot doet qua dienstverlening in een verre verte ook wel denken aan die van het Haagse Golden Bytes. Daarbij geldt dat als iemand op de radio, in het cafĂ© of discotheek een ‘onbekend’ liedje hoort dat hij leuk vindt, hij met zijn mobiele telefoon belt naar Music DNA en zijn telefoon ongeveer 15 seconden in de richting houdt van de geluidsbron. Binnen enkele seconden komt een gratis sms-bericht retour met de titel van het liedje, naam van de artiest en op welk album het nummer staat. Daarvoor geldt dan wel dat het het nummer in de catalogus van Music DNA moet staan.
Diezelfde restrictie geldt voor Mobot. Staat de cd niet in de catalogus, dan worden de nummers die erop staan ook niet herkend. In een persbericht zegt Mobot dat het wereldwijd de 215 miljoen mensen met een mobiele telefoon met camerafunctie ook een middel wil geven om hun mobiele telefoon te gebruiken als muziekspeler. Mobot verzuimt echter te vermelden hoe men dat wil gaan doen.
Mobot wil het overigens niet houden bij het scannen van cd's en daarmee muziek. Ook kijkt het naar andere vormen van 'content-overdracht'. Dat heeft CEO Russ Goss van Mobot laten weten. Een van de dingen waarnaar gekeken wordt zijn bijvoorbeeld filmposters. Alsde filmposter gescand is, kunnen er filmkaartjes worden besteld. Een ander idee is om iemand via een advertentie op een billboard kennis kunnen maken laten maken met een product. Voor dit soort is (door middel van opt in) en dat er gebruik wordt gemaakt van location based services. En ook near field communication zou nog wel eens van pas kunnen komen.