maandag, juni 06, 2005

Internetfilmpje belt je gsm op

Bron: Nieuwsblad.be

Een e-mail, met een filmpje in bijlage. Heel gewoon, tot op het einde van het filmpje je gsm plots begint te rinkelen. Het nieuwe reclameconcept dat de link legt tussen het internet en de gsm is een Belgische wereldprimeur. Autoproducent BMW debuteert ermee voor de campagne van de Mini One.

Het filmpje, gemaakt door het Antwerpse productiehuis De Filmkeuken, toont hoe via de telefoon een wachtwoord een paar keer wordt doorgegeven. Een Chinese kok belt via een beul uit een martelkamer naar een non. Dan stapt iemand een telefooncel binnen en vormt jouw gsm-nummer. Twee seconden later rinkelt je gsm en krijg jij het wachtwoord te horen om deel te nemen aan een wedstrijd voor de Mini One.

Dat kan doordat vooraf iemand jouw e-mailadres en gsm-nummer opgaf. Men verwacht dat ook jij het e-mailadres en gsm-nummer van een vriend opgeeft. Op die manier blijft de campagne lopen. ,,Het is een campagne met een viraal effect,'' zegt Philip Eeckels, marketingmanager bij Mini B-Lux. ,,We voelen dat er misverstanden leven rond onze Mini One, onder andere rond de prijs. 80 procent van de ondervraagden schat die veel te hoog in. Daarom willen we de Mini One-doelgroep bereiken. Dat zijn mensen tussen 20 en 35 jaar oud. Internetters dus, die we best via een on line-actie kunnen te pakken krijgen.''

Het moest lukken dat het Belgische bedrijf By The Way net klaar was met de techniek om het internet te linken aan het mobiele telefoonnet. ,,We aarzelenden niet om die techniek te gebruiken. Voor zover bekend, is dit de allereerste keer dat op deze manier promotie wordt gevoerd,'' zegt Philip Eeckels.

De campagne is vorige week woensdag gestart. Eerst stuurde BMW het bericht naar de mailbox van 1.500 mensen die legaal in hun mailinglijst zitten. Vanaf nu moeten ontvangers van de Mini-mail het e-mailadres en gsm-nummer van een vriend opgeven. ,,Wij kunnen volgen hoe vaak het filmpje wordt doorgegeven. En dat lukt aardig,'' zegt Eeckels.

Zo weer uitgeschreven

,,Op het moment dat je het e-mailadres en gsm-nummer van een vriend opgeeft, verklaar je je akkoord met de privacy policy. Die stelt dat de BMW Group Belgium je gegevens mag gebruiken om info te sturen,'' zegt Sylvie Verbrugge van het creatief agentschap Dubois Meets Fugger.

,,Maar we gaan daar geen misbruik van maken. Niemand moet vrezen dat we hem via zijn gsm zullen stalken. Mensen via hun e-mailadres op de hoogte houden van onze activiteiten, dat kan wel. Tenzij men laat weten dat niet te willen. Dan schrappen we dat adres meteen van onze lijst.''

,,Omdat we alleen naar Belgische gsm-nummers bellen, loopt deze actie alleen bij ons. Wij betalen de oproepkosten. Buitenlandse nummers bellen, is te duur. Je kan het filmpje wel een eindeloos aantal keer bekijken, maar je zal slechts éénmaal worden opgebeld. Ook dat is kostenbesparend,'' zegt Eeckels.

Na het wachtwoord-filmpje krijg je een informatief promofilmpje over de Mini One te zien. Aansluitend volgen twee vragen. Wie deze wedstrijd wint, mag twee maand lang met twee Mini's rondrijden. ,,Ook daarom valt deze campagne op. Je wint meteen twee wagens. Op die manier kan je je vrouw of een vriend gelukkig maken.