dinsdag, oktober 18, 2005

Eerste advertenties via bluetooth

Bron: emerce

Twee Nederlandse bedrijven, Inspiro en Blink, beginnen op korte termijn met het aanbieden van advertenties via Bluetooth aan mobiele telefoons. Een groot telefoniebedrijf - Blink wil de naam nog niet noemen - gaat de technologie introduceren in zijn eigen winkels. Inspiro is nog bezig met proeven en hoopt begin volgend jaar live te gaan.
Inspiro toonde zijn toepassing Blue Ad afgelopen week op de Emerce eDay, maar Blink deed dat met zijn Mobile Catch al eerder op Pop 2005 in Amsterdam. "We zijn er klaar voor," zegt Erik Bakermans van Blink. "Het idee is om als mensen in de winkel staan ze een aanbieding toegestuurd krijgen. Komen ze in een andere vestiging, dan worden ze automatisch herkend." Volgens Wijnsma is zijn bedrijf in gesprek met "grote adverteerders".

De beide Nederlandse bedrijven hebben niet de primeur: in augustus is door Filter UK in Londen al een proef gedaan met billboards die berichten sturen naar telefoons met Bluetooth; 17 procent van de consumenten was bereid om een advertentieclip voor het nieuwe album van Coldplay te downloaden. Maiden Group, het billboardbedrijf waarmee Filter UK samenwerkt, wil zijn BlueCasting-technologie de komende anderhalf jaar in maar liefst dertig Britse treinstations installeren.

De Nederlandse bedrijven hebben hun oplossingen grotendeels zelf ontwikkeld. De technologie van Inspiro is bijvoorbeeld in staat om aan de hand van de Bluetooth chip te herkennen welk type mobiele telefoon wordt gebruikt. "Niet alle schermen kunnen kleuren weergeven," zegt Poppe Wijnsma van Inspiro. Bij het Arnhemse bedrijf werken onder meer voormalige werknemers van het (inmiddels gesloten) Ericsson lab in Emmen, waar de Bluetooth technologie ooit zijn oorsprong vond.

Beide bedrijven waken voor een bombardement van ongewenste reclame. "Wij doen het alleen in winkels," zegt Bakermans. Het is bovendien een opt-in technologie, zo benadrukt Bakermans. De ontvangst van elk bericht moet sowieso door de ontvanger bevestigd worden. "Dat is nu eenmaal inherent aan Bluetooth," zegt Wijnsma.

Wijnsma zegt dat zijn bedrijf ook geïnteresseerd is in Near Field Communication (NFC) voor het overbrengen van berichten over kortere afstanden. "Alleen komt de desbetreffende chip nog niet voor in mobiele telefoons. Bluetooth daarentegen wel."