Er is al eerder geschreven over billboards met levensgrote QR-codes in Tokyo (twee dimensionale barcodes). Richt je mobiele telefoon op de code en je wordt naar een mobiele internet pagina gestuurd.
Nu is er de tweede generatie code-matrices, ontwikkeld door Colorzip.
De simpele code bestaat uit vier kleuren in een 5 bij 5 matrix. De mobiele telefoon hoeft maar 40% van een cel te herkennen, dus je kunt helemaal losgaan op het design. Schaduw en een slechte resolutie zijn geen probleem, de onderzoekers hebben werkende codes gemaakt van M&Mfs en Logo blokken.
Niets is te gek met deze codes. Print reclames, websites, billboards, verjaardagstaarten, T-shirts, televisie, je richt je mobiele telefoon en mobiele content wordt gedownload
De japanners zijn er in ieder geval helemaal klaar voor. Volgens een recent onderzoek onder 10,000 DoCoMo i-Mode gebruikers in Feb 2005, heeft 53,8% al eens met de mobiele telefoon verbinding gemaakt met een mobiele site via een QR code. Volgens een ander onderzoek herkent maar liefst 90% van alle japanners een QR code.