Bron: Tijdschrift voor Marketing Online
De grote mediabedrijven zijn naarstig op zoek naar nieuwe afzetmarkten en verwachten de komende jaren dan ook een groei van content en advertenties op mobiele telefoons.
De directeuren van de grootste telecom-, marketing- en mediabedrijven waren het hier vorige week wel over over eens tijdens de Global Technology, Media and Telecoms Summit, in New York gehouden.
Viacom bijvoorbeeld, de eigenaar van MTV en Comedy Central ontwikkelt mobiele content voor de mobiele netwerken en wil dit jaar beginnen. ‘Adverteerders zijn zonder twijfel geinteresseerd’, aldus Viacom-baas Tom Freston. De gebruiker kan de content (na betaling) ontvangen via het mobiele telefoniebedrijf Sprint Nextel. Sprint Nextel, de derde mobiele provider in de VS, heeft al aangeboden om mee te betalen aan draadloze videocontent en ziet daarnaast veel in de lokale adverteermogelijkheden op mobieltjes.
Het bedrijf komt weer met het voorbeeld van het Italiaanse restaurant dat dankzij het mobiele netwerk potentiële eters kan opsporen om ze direct een aanbod te doen. Sprint zegt ook zijn videodiensten goedkoper te kunnen aanbieden als de consument bereid zou zijn om in ruil hiervoor advertenties te ontvangen.
Viacom praat op dit moment wereldwijd met 70 telefoonfabrikanten over de mogelijkheden van adverteren op de mobiele telefoon. Freston denkt dat videocontent erg kort moet zijn om succes te hebben, en direct voordeel moeten geven aan de consument die er voor kiest om ernaar te kijken. ‘Hoeveel advertenties zou een consument willen zien in ruil voor lagere kosten’, aldus Freston.
Ook Martin Sorrell, hoogste man bij WPP, het tweede marketing- en communicatiebureau ter wereld, ziet mobiele advertenties als een grote kans voor adverteerders. Sorrell wees het publiek op het congres wel op de onvolkomenheden (op dit moment) wat betreft meetbaarheid. ‘Natuurlijk zijn de resultaten goed te meten, maar hoe bepaal je de grootte van de groep die de advertentie ziet? De eerste campagnes zullen daarom een experimenteel karakter hebben, en niet veel kosten’. Maar Sorrell verwacht dat de rest van de marketeers het medium vervolgens snel zullen oppakken.
CBS ziet meer in abonnementen op nieuwsdiensten (bron: FD). De uitgever is bezig met een nieuwsdienst van 99 dollarcent per maand, waarbij de abonnee sms-teksten en beelden krijgt toegezonden. CBS verwacht dat de markt voor mobiel entertainment binnen vijf jaar zal vertienvoudigen. Nu wordt er 4,2 miljard euro in besteed. De verkoop van data via mobiele netwerken maakte vorig jaar 9 procent uit van de totale omzet behaald uit mobiele telefonie. Het Amerikaanse onderzoeksinstituut Telecommunications Industry Association berekende dat dit aandeel binnen twee jaar 15 procent zal zijn.
De mediaconglomeraten hopen met name dat met de omarming van mobiel hun afzetmarkt wordt uitgebreid. De markt voor televisie- en radiocommercials verslechtert in rap tempo. Verspreiding per mobiele telefoon moet ook de schade beperken die mediabedrijven oplopen door het illegaal downloaden en verspreiden van hun content.