vrijdag, januari 26, 2007

Bluetooth marketing bezorgt Opta hoofdbrekers

Bron: emerce.nl


Het is onduidelijk of het ongevraagd versturen van commerciële berichten via Bluetooth onder het spamverbod valt. Dat zegt de Opta tegen Emerce. Volgens een woordvoerder van de toezichthouder is er mogelijk sprake van een lacune in de wet. Pas als er daadwerkelijk klachten komen, gaat de Opta de zaak nader onderzoeken.
Vorige week startte SBS6 een actie waarbij ze Bluetooth inzette om aandacht te trekken voor het tv-programma Sterren Dansen op het ijs. De actie liep tot afgelopen woensdag. Via een vijftal Amsterdamse abri's werden promo's verstuurd via Bluetooth. Remco Rouffaer van het bedrijf Bluetoothreclame dat de actie samen met JCDecaux vormgaf, meent dat bij de actie geen sprake is van spam. "Voorbijgangers met ingeschakelde Bluetooth functie ontvingen eerst een bericht waarin gevraagd wordt of ze een video van SBS6 willen ontvangen."


Volgens Steven Ras van ICTrecht is deze actie in strijd met het spamverbod. Tegen Nu.nl zei hij eerder dat het bericht waarin om toestemming gevraagd wordt zelf al een commercieel bericht is en daarom niet geldt als opt-in.

‘Moeilijk geval'

Ras heeft het in zijn reactie op Nu.nl echter niet over een andere passage in de wet. Het verbod op spam staat beschreven in de Telecommunicatiewet, legt ICT-jurist Roderic Winkelhorst uit. "In het spamartikel staat dat er sprake van spam is als het gaat om het versturen van ongevraagde berichten naar abonnees van openbare elektronische communicatiediensten. Het versturen van een Bluetooth-bericht gebeurt echter zonder tussenkomst van een openbare telecomaanbieder," zegt Winkelhorst. Woordvoerder Stefan Wijers van de Opta bevestigt het verhaal van Winkelhorst. "Je hoeft geen abonnee te zijn van een telecomaanbieder om de Bluetoothberichten te ontvangen."
Wijers stelt dat het versturen van commerciële berichten via Bluetooth in letterlijke zin níet in strijd is met de telecommunicatiewet. "Toch vind ik dit een moeilijk geval, want je zou kunnen zeggen dat dit in de ‘geest' wel spam is. Het gaat immers om het versturen van ongevraagde elektronische berichten."

Pas als er daadwerkelijk klachten binnenkomen over ‘Bluetoothspam' gaat de Opta de situatie nader bekijken, zegt Wijers. "Dan gaan we kijken hoe we het wetsartikel moeten interpreteren. Het kan zijn dat de wet moet worden aangepast. Dat is een zaak voor Economische Zaken."
Het Nederlandse spamartikel is gebaseerd op Europese regelgeving. Opvallend is dat in het Nederlandse artikel het woord ‘abonnee' is toegevoegd, stelt Wijers. "In de Europese regels komt die beperking niet voor."

15.000 video's verzonden

Volgens Rouffaer van Bluetoothreclame hebben gedurende de week dat de SBS6-actie liep 15.000 mensen een promofilmpje via Bluetooth ontvangen. Dat is 15 procent van de passanten met ingeschakelde Bluetooth functie.