Bron: MobileCowboys.nl
In November kondigde Blyk, een nieuwe MVNO uit Finland, aan dat men vanaf de zomer van 2007 met een mobiele abonnementsvorm op de markt gaat komen waarbij het mogelijk wordt om gratis belminuten en SMSjes te verdienen door te kijken en luisteren naar advertenties op je mobieltje.
Inmiddels heeft Blyk (je zegt: 'blik') al advertentiecontracten gesloten met bedrijven als Coca Cola, L'Oreal, Buena Vista en Yell dot com. Het gerucht gaat dat de MVNO in Engeland, waar men over enkele maanden dus als eerste Europese land van start wil gaan, een deal zal sluiten met Orange als mobiele netwerk provider.
Dat klinkt niet zo gek want Orange heeft al eens eerder met een dergelijk idee gestoeid. Een MVNO (mobile virtual network operator) die zich echter volledig richt op het model om af te rekenen door middel van advertenties ben ik nog niet eerder tegengekomen. Het zal mij benieuwen of dit een succes zal worden.
Blyk gaat zich vooral richten op jongeren tussen de 16 en 24 jaar die, als ze abonnee worden, een enqueteformulier moeten invullen waarop ze hun interesses weergeven. Vervolgens ontvangen ze een SIMkaart met daarop een nog te bepalen aantal belminuten en SMSjes per maand.
Naar aanleiding van de antwoorden die de abonnees gegeven hebben op de vragen van de enquete worden met regelmaat advertenties naar het toestel gestuurd. Hoe meer advertenties bekeken worden, hoe groter de bel- en SMS tegoeden worden.
Na de Engelse lancering wil Blyk ook snel in de rest van Europa aan de slag. Een eventuele overeenkomst met Orange zou daar natuurlijk bij kunnen helpen, maar ik denk dat de Finnen toch ook even het succes van Blyk in Engeland zullen willen meten voordat men doorstoomd naar andere (Europese) landen.