HotSMS houdt voor de tweede keer Mobile Internet onderzoek
Amstelveen, 27 september 2007 – Net als in 2006 vroeg HotSMS personen in de doelgroep 15-30 jaar over mobiel internet en het gebruik daarvan. Opvallend is dat in vergelijking met vorig jaar ondervraagden beter weten of zij wel of niet de juiste instellingen op de mobiele telefoon hebben staan om mobiel internet te kunnen gebruiken. Bijna de helft (46%) van alle personen die de juiste instellingen heeft, gebruikt daadwerkelijk mobiel internet. Een forse stijging ten opzichte van 2006 (34%). Wist in 2006 8% niet wat mobiel internet was, in 2007 is dat gedaald tot 2%. Downloaden van content is favoriet. Net als chatten via de mobiel en het opzoeken van informatie. Met het groeiend gebruik van mobiel internet wordt ook steeds vaker mobile advertising succesvol ingezet.
Wat doen we op het mobiele internet?
Net als in 2006 is het downloaden van mobiele content het meest populair (17%). Er worden inmiddels wel door bijna drie keer zoveel mensen mobiele games gedownload dan een jaar geleden (inmiddels 11%). Nieuwe binnenkomer is het gebruik van mobiele chat (10%). Ook Email wordt steeds vaker gelezen op de mobiele telefoon in plaats van vanachter de PC (13% ten opzichte van 4% in 2006). Mede door de komst van mobiele zoekmachines gebruikt 13% het mobiele internet om informatie te zoeken.
Mobile advertising
Het groeiend gebruik van mobiel internet biedt adverteerders de mogelijkheid om ook mobiele websites in te zetten als effectief advertising kanaal. HotSMS heeft de afgelopen kwartalen al meerdere mobiele advertising campagnes uitgevoerd voor onder andere Ford, Volvo, KPN en HP. De clickratios op de mobiele advertising liggen gemiddeld tussen de 1,5% en 3%, met uitschieters naar 7%. Bovendien wordt gemiddeld door 20% van de bezoekers op de landingpage na de bannerclick een item gedownload (bijvoorbeeld een video).
Een aantal veel bezochte mobiele websites als De Telefoongids, ANWB en Samsung FunClub hebben dan ook banners toegevoegd aan de site om additionele inkomsten te genereren en adverteerders gebruik te laten maken van dit nieuwe advertising kanaal.
Regelmatig en buiten de operator portals
Op de vraag hoe vaak het mobiele internet werd gebruikt, antwoordde 21% meerdere keren per week. 10% is zelfs elke dag op het mobiele internet te vinden. 7% minimaal één keer per maand en 21% minder dan 1 keer per maand. Ging in 2006 nog ruim de helft alleen naar mobiele sites via de operator portals, anno 2007 bezoekt 26% de portals. 11% surft direct naar sites buiten de operator portals om. Meest bezochte sites zijn die van Nu.nl, google (search en gmail), eBuddy, MSN, Hotmail en Hyves. Ook Buienradar en OV9292 worden genoemd.
Dit wordt mede in de hand gewerkt door mobiele startpagina’s die door 57% van de respondenten wordt gebruikt om snel op de juiste plek te komen. Daarbij geeft nog eens 20% aan behoefte te hebben aan een startpagina om eenvoudiger te surfen op het mobiele internet.
Over het onderzoek
In 2006 deden bijna 3.000 consumenten mee aan het Mobile Internet onderzoek van HotSMS. Dit jaar deden twee keer zoveel respondenten mee (bijna 6.000). Wederom in de doelgroep 15 – 30 jaar. Het onderzoek werd uitgevoerd onder gebruikers van HotSMS.com middels een online enquete.
Over HotSMS
Als één van de grootste onafhankelijke spelers op het gebied van mobile advertising & marketing in Europa houdt HotSMS zich bezig met Mobile Advertising en Direct (Mobile) Marketing (onder andere via ruim 1.200.000 geregistreerde gebruikers op HotSMS.com) en het ontwikkelen en faciliteren van mobile marketing concepten en applicaties voor top 500 adverteerders. HotSMS is sinds februari 2007 onderdeel van Buongiorno Marketing Services.