Bron: Tijdschrift voor Marketing Online
Het mobieltje is het massamedium van de 21e eeuw. Zeker nu ook de bewegende beelden hun intrede doen.
‘We bewegen ons van de oren steeds meer in de richting van de ogen’ voorspelde Nokia topman Anssi Vanjoki al in 1998. En hij heeft gelijk gekregen. Het nieuwste Nokia-mobieltje - volgend jaar zomer op de markt - kan video en live tv-beelden ontvangen, en is daarmee net op tijd voor het wereldkampioenschap voetbal. Andere aanbieders zullen zeker volgen. Maar zit de consument wel echt te wachten op dit soort apparaatjes? Ja en nee. Jongeren vinden het wel cool, ouderen hebben er minder behoefte aan. De meeste gebruikers vinden een hoge gebruikswaarde van de oorspronkelijke functies van de GSM nog steeds het belangrijkst. Slechts 6,5 procent stelt echt prijs op de premiums, zo blijkt uit onderzoek.
Hoe dan ook: dat de mobiel inmiddels een volwassen (massa)medium is, staat wel vast. En het grote voordeel ervan is het persoonlijke karakter ervan. Dat hebben producenten van consumptiegoederen en de reclamebranche goed begrepen. Mobiele marketing heeft de toekomst, want – in de woorden van marketingprofessor Hans H. Bauer: ‘Met geen ander medium kun je meer mensen in kortere tijd en met minder uitvalrisico bereiken.’
Bron: Werben & Verkaufen, Innovation