Bron: Tijdschrift voor Marketing
Slechts één op de vijf marketeers ziet zijn huidige bureau als de beste adviseur voor interactieve mar-keting. Dit zegt Stichting SpinAwards, die in samenwerking met RM Interactive onderzoek deed naar trends en ontwikkelingen op het gebied van interactieve marketing in Ne-derland.
Het cijfer is schrikbarend laag. Traditiegetrouw zijn bureaus juist de plek waar marketeers hun kennis en inspiratie vandaan halen. Het lijkt er dus op dat de bureaus, in de ogen van de marketeer, de boot aan het missen zijn.
47 procent van de ondervraagde marketeers is er daarnaast van over-tuigd dat in de eigen organisatie voldoende kennis aanwezig is op het gebied van interactieve communicatie. In de ogen van adverteerders wordt daarmee meer kennis opgebouwd binnen de eigen organisatie dan binnen de bureauwereld. 75 procent van de marketeers is tevens van mening is dat er in Nederland nog te weinig gebruik wordt gemaakt van interactieve marketing.
Het populairste interactieve instrument onder marketeers is de eigen website. 73 procent geeft aan een eigen e-mailnieuwsbrief in te zetten. Ook banners zijn nog altijd populair en worden door 63 procent ingezet. 56 procent geeft aan zoekmachines te gebruiken als interactief instru-ment Mobiele marketing laat het echter afweten, dit middel wordt in hoogstens 8 procent van de gevallen ingezet.
Het onderzoek, SpinAwards Interactieve Marketing Monitor genaamd, is in zijn geheel te lezen in de decemberuitgave van Tijdschrift voor Marketing, die woensdag 7 december op de mat valt.
Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met BVA, Tijdschrift voor Marketing, DDMA, IAB, Adformatie, DutchCowboys, MolBlog, Media Plaza en Marketingfacts. In totaal hebben 410 marketeers meegewerkt aan het onderzoek.