dinsdag, september 19, 2006

Grote merken willen beter mobiel internet

bron: emerce

Een aantal grote bedrijven, waaronder de Rabobank, ANWB, De Telegraaf en Endemol,is een samenwerking gestart om belemmeringen die een groei van mobiel internetten in de weg staan, weg te nemen. Netwerkoperators bieden gebruikers een beperkte keuzevrijheid van sites omdat ze op hun portal meestal alleen verwijzen naar door hen geselecteerde sites, vinden de partijen die zich hebben verenigd in het initiatief Open Mobiel Internet (OMI). Ook de onduidelijkheden over de kosten van mobiel internetten vormen een belangrijke belemmering, vindt het OMI.

Het OMI streeft ernaar dat consumenten vrij kunnen surfen over het mobiele internet en eenvoudig toegang hebben tot de sites die zij willen bezoeken.

De mobiele netwerkoperators hebben, zo legt Paul Brackel van het OMI uit, een tuin met een muur opgetrokken. Hij doelt op de eigen mobiele portals van de operators. “Je kunt vanuit die portals wel het ‘open internet’ op, maar voor veel gebruikers is het onduidelijk hoe dat moet.” Het OMI streeft ernaar dat consumenten vrij kunnen surfen over het mobiele internet en niet blijven ‘hangen’ in de door de providers voorgeselecteerde ruimten.

Ander probleem is, zegt Brackel, dat elke netwerkoperator andere eisen (technisch, lay-out) stelt aan contentproviders, partijen met een mobiele internetsite.

Een van de initiatiefnemers van het platform is de Rabobank. Deze bank constateerde dat het aantal mobiele Internetbankierders erg achterblijft vergeleken met de normale internetbankiers. De Rabobank heeft er belang bij om met mobiel een extra klantkanaal te hebben.

“Wij juichen het toe dat belangrijke partijen zoveel waarde hechten aan mobiel internet als volwaardig platform om contact te leggen met klanten,” zegt een woordvoerder van KPN. KPN is volgens de woordvoerder in gesprek met het OMI. “Wij onderstrepen de doelstelling van het OMI om te komen tot meer standaardisering.” Als het om standaardisering gaat doelt de woordvoerder met name op de mobiele toestellen. “Je hebt te maken met honderden typen toestellen met andere maten, schermen, noem maar op. Hoe meer eenduidigheid daarin komt, des te beter.”

De partijen die betrokken zijn bij het OMI zijn ANWB, Bel Company, de Consumentenbond, Endemol, Meteo Consult, Rabobank, De Telegraaf, Sportsplaza, TNO-ICT en Universal Music. Voordat deze ‘contentproviders’ echt in gesprek gaan met de mobiele netwerkoperators, moet eerst onderling een gemeenschappelijke lijn zijn afgesproken, zegt Brackel. “Informeel hebben we al contact met de operators. Maar voordat we voorstellen gaan doen, willen we eerst intern dezelfde kant uitkijken.” Het OMI wil ook in gesprek met de fabrikanten van mobiele toestellen, omdat het gebrek aan standaardisering bij de toestellen ook een probleem vormt.

Ander probleem met mobiel internet is dat het duur is en de prijsstelling onduidelijk is, zegt Brackel. “Als je mensen laten betalen per megabyte, schrikt dat af. Mensen weten meestal niet wat ze daarvoor krijgen.” Een duidelijke transparante prijs zou veel beter zijn volgens hem.