dinsdag, november 09, 2004

Grote afname klachten sms

(P7) De introductie van een gedragscode door marktpartijen in de sms-branche is een groot succes. Dit blijkt uit de daling van het aantal klachten over geniepig sms-verkeer teneinde telefoonrekeningen op te voeren. Dat speelde ruim een jaar geleden.

Een stroom van klachten bereikte verschillende instanties. De klachten over sms-dienstverlening hadden met name betrekking op ongewenste abonnementen, onduidelijke afmeldprocedures en geschillen over facturen.

Na veel negatieve publiciteit, met name rond het sms-stemmen bij het tv-programma Idols, besloot de branche om met gezamenlijke afspraken te voorkomen dat haar publiek voortaan nog langer voor onaangename verrassingen zou komen te staan. Toezichthouder op de telecommarkt Opta nam daarin het voortouw.

In haar jongste maandpublicatie meldt de Opta een 'aanzienlijke daling' van het aantal klachten. Op verzoek van deze uitgave voegde Opta daar cijfers aan toe:


Bij de Opta daalde het aantal klachten over betaalde sms-diensten van 134 in de periode januari-augustus 2003 naar 44 in dezelfde periode van 2004;

De Ombudsman zag een daling van het aantal klachten over sms van 307 in de periode januari-mei 2003 naar 47 in januari-mei 2004.

Bron: Opta