Door: Leonie Altink, Sales Account Manager, HotSMS
“Nieuwe middelen blijven komen. Een geslaagde campagne heeft als basis een goed idee. Maar de uitwerking verschilt per medium.” Dit statement maakte Rob Schippers (copy writer bij Rapp Collins) tijdens een gesprek dat ik onlangs met hem had. Rob Schippers is een zeer ervaren copy writer die al 15 jaar in het vak zit.
Ik was erg benieuwd naar de ervaringen van een copy writer als het om nieuwe media gaat. Wat zijn bijvoorbeeld de valkuilen, welke voordelen en nadelen kom je tegen bij copy op internet, in emails en in SMS berichten. Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij het maken van een tekst voor bijvoorbeeld een adverentie SMS?
De komst van internet heeft adverteerders de mogelijkheid gegeven om op een andere manier hun boodschap te communiceren. Mobile Marketing en Advertising zit eigenlijk in dezelfde fase als het internet van jaren geleden. Er is van alles mogelijk, maar adverteerders zijn nog zoekende naar de juiste toepassing.
Copy is slechts een onderdeel dat bepaalt of een campagne succesvol is. Middelen en technieken komen (en gaan). Een goed concept blijft een goed concept. Alleen zal het concept op verschillende manieren moeten worden vertaald naar de verschillende media.
Rob is van mening dat wanneer je een campane doet, met welke middelen dan ook, je bij elk middel opnieuw moet bedenken wat een geschikte tekst zou kunnen zijn. Het automatisch copy-pasten van een tekst uit de print advertentie in een banner op internet is uit den boze. “De tekst krijgt als het ware steeds een nieuw sausje wat perfect bij het middel past, maar wel dezelfde éénduidige boodschap heeft”. Helaas worden nog steeds concepten geknipt en geplakt naar andere media zonder te onderzoeken of het concept nog wel werkt op de juiste manier in het gekozen medium.
Rob gaf aan dat de discussie over copy in verschillende media ook werd gevoerd toen er steeds meer geadverteerd werd op internet. “Dat is niet zozeer een nadeel. Men wordt namelijk gedwongen duidelijk te communiceren wat de boodschap is. In één zin staat wat de consument moet weten. Die focus is goed want het helder en duidelijk communiceren is van groot belang voor de effectiviteit.”
Wanneer wij een Direct SMS campagne doen, worden wij regelmatig gevraagd de tekst voor het SMS bericht te bedenken. Wanneer je voor de tekst beperkte ruimte hebt (namelijk 160 karakters),is het helemaal belangrijk hoe je je woorden kiest.
Zoals elk medium heeft SMS ook zijn eigen karakteristieke eigenschappen. Het is binnen handbereik, heeft een directe benadering en kan verstuurd worden naar een zeer specifieke doelgroep. Maar minder ruimte voor tekst wil niet zeggen dat het de consument niet kan beinvloeden. In tegendeel. Het biedt de mogelijkheid om heel direct en prikkelend te communiceren. En als je dan een doelgroep in beweging krijgt weet je dat je geslaagd bent in Mobile Marketing op de vierkante centimeter.