dinsdag, juli 18, 2006

Adverteerders lopen langzaam warm voor mobile

Bron: emerce

Mobiel adverteren staat nog in de kinderschoenen. Als het mogelijk zou zijn om nu al locatiegerichte advertenties aan te bieden op mobiele telefoons, zouden meer adverteerders de stap naar mobiel zetten. Dat zegt Ashu Mathura, oprichter van mobiel advertentienetwerk Mads. Technisch gezien is 'geografisch targetten' al mogelijk, maar mobiele operators staan deze vorm van adverteren nog niet toe.

Mathura zegt al van verschillende adverteerders te horen hebben gekregen dat ze meteen van start zouden gaan met mobiel adverteren als het mogelijk zou zijn om locatiegericht te adverteren. Met deze vorm van adverteren is het mogelijk om op basis van de geografische locatie waar een bezitter van een mobiele telefoon zich bevindt, advertenties te tonen. Zo zou een bioscoop bijvoorbeeld een advertentie kunnen sturen naar mobiele telefoonbezitters met daarin een aankondiging van films die op een bepaalde avond draaien.

Met name adverteerders die hun diensten of producten op een fysieke locatie aanbieden, vinden locatiegericht adverteren interessant, zegt Mathura. Hij noemt als voorbeeld supermarkten, bezinestations en fastfoodketens.

Techniek vormt geen probleem, maar operators zijn nog huiverig voor deze vorm van adverteren. Mathura: “Er moet nog een aantal problemen worden opgelost.”

Een eerste probleem is volgens hem het tarief dat operators in rekening gaan brengen aan een partij als MADS, die advertenties aanbiedt op mobiel. Een tweede probleem is het ‘privacy issue’, zegt Mathura. Dat betekent dat consumenten toestemming moeten geven dat de locatie waar ze zich bevinden bekend ís én dat adverteerders daar gericht op in kunnen spelen. Mathura heeft nog geen concrete oplossing voor dat tweede probleem. “Moet je dan een bericht sturen met de vraag: vindt u het erg om ‘ons’ te laten weten waar je bent?”

Rechtstreeks belang bij mobile
Mathura, oprichter en ex-directeur van Overloaded, kondigde in juni aan volgende maand van start te gaan met Mads, een nieuw advertentienetwerk voor mobiele websites. Adverteerders kunnen tekst- en banneradvertenties kopen op WAP-sites van onder meer Spits, TMF/MTV, eMSN, eMessenger en Samsung. Eerder kondigde IceMobile al aan te gaan starten met een mobiel advertentienetwerk.

Tot nu toe zijn volgens hem vooral adverteerders die een ‘rechtstreeks belang’ bij mobile hebben geïnteresseerd om te gaan adverteren op het nieuwe netwerk. Hij doelt dan op operators, fabrikanten van hardware en partijen die mobiele content aanbieden. Voorbeelden van contentpartijen zijn een bank die mobiel internetbankieren aanbiedt en een bedrijf dat ringtones verkoopt.