dinsdag, juli 18, 2006

Reuters: veel vertrouwen in mobiel adverteren

Bron: emerce

Persbureau Reuters maakt alle Amerikaanse mobiele diensten, zoals sms-alerts en gepersonaliseerde berichtgeving, gratis. Adverteerders moeten zorgen voor inkomsten. Het persbureau, dat gisteren een nieuwe mobiele site lanceerde, spreekt daarmee haar vertrouwen uit in de markt voor mobiel adverteren. "De afgelopen drie tot zes maanden is de vraag naar mobiele advertenties sterk gegroeid," zegt Stephen Smyth, vice president 'emerging media' bij Reuters.
Sinds twee jaar verdient Reuters in de Verenigde Staten aan mobiele advertenties, zegt Smyth in een gesprek (audiofragment) met Moconews, een Amerikaanse nieuwssite over mobiele content. De Amerikaanse SMS-alert diensten van Reuters waren in eerste instantie alleen tegen betaling te ontvangen. Ondertussen zijn alle sms-diensten gratis, zegt Smyth. “We zijn nu bezig met het creĆ«ren van massa, dus het opbouwen van een publiek.” Reuters praat al wel met adverteerders over de wijze waarop straks in SMS-diensten kan worden geadverteerd.

Bij de introductie van de SMS-alerts vorig jaar betaalden gebruikers bijna drie dollar per maand voor twee tot drie ‘breaking news’-alerts per week. Het nieuws op de WAP-site, dat met de nieuwe site is uitgebreid met acht rubrieken, was en blijft gratis toegankelijk.

Hewlett-Packard(HP) is de eerste adverteerder op de vernieuwde mobiele site van Reuters. HP is de komende twee weken de exclusieve adverteerder, met klikbare banners op de mobiele homepage en onderliggende pagina’s. Volgens Smyth is er veel interesse van adverteerders om op de mobiele site te adverteren. “De vraag neemt heel sterk toe.”

Reuters, dat wereldwijd actief is, richt zich met de ‘door adverteerders gesponsorde’ mobiele diensten in eerste instantie op de Amerikaanse markt. Amerikanen staan volgens hem meer open voor een dergelijk advertentiemodel dan consumenten uit veel andere landen.

Eind vorige maand werd al bekend dat Reuters gekozen had om samen te werken met Third Screen Media, een bedrijf dat software en diensten levert die advertenties ‘naar de mobiele telefoon brengen.”