Bron: Adformatie
Mms of multimedia messaging blijft in Nederland een marginale rol spelen tenzij operators en dienstenaanbieders actie ondernemen. Dat beweert Netsize in een recente studie. Daaruit komt naar voren dat dezelfde factoren die hebben bijgedragen aan het succes van sms ook de doorbraak kunnen betekenen van mms.
Met mms kunnen mobiele berichten worden verstuurd die een combinatie zijn van tekst, geluid en beeld. Uit de Netsize-studie blijkt dat grote behoefte is aan deze mogelijkheid, maar dat de prijs van deze berichten (in Nederland gemiddeld ongeveer tussen de 25 en 50 eurocent) het succes nog in de weg staat. Verlaging van die prijs zal het gebruik volgens de onderzoekers stimuleren, zoals ook het geval was bij sms.
Toen de prijsoorlog voor sms losbarstte, nam het gebruik onder consumenten pas echt een hoge vlucht. Diverse aanbieders rapporteerden een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van het aantal verstuurde sms-berichten. Nu het merendeel van de gebruikte toestellen geschikt is voor mms, kan een prijsimpuls het gebruik sterk doen stijgen, zo betoogt Netsize. Dit wordt volgens de onderzoekers bevestigd door ervaringen met prijsverlagingen in het buitenland.
Ook nieuwe content en een groter aanbod van diensten zullen het gebruik verder stimuleren. Dat hieraan behoefte is, blijkt volgens de onderzoekers uit succesvolle initiatieven in het buitenland, waaronder een mobiele loterij via mms in Engeland, mms-ansichtkaarten in Duitstalig Europa en een mms-soap in Spanje en Nederland.