Bron: Emerce
Shoppen op het mobieltje wint verder terrein in Japan. Vooral Japanse vrouwen weten de weg naar de winkel steeds vaker te vinden via de mobiele telefoon. Favoriete producten die via het mobieltje worden besteld zijn kleren, cosmetica en voeding via hun mobiele telefoon. Mobiel shoppen, dat in Japan op dit moment een van de snelst groeiende internetbusinesses is, was vorig jaar goed voor een omzet van maar liefst 992 miljoen dollar (110 miljoen yen), terwijl in 2003 'nog maar' voor een bedrag van circa 500 miljoen dollar werd verkocht via het mobieltje, aldus Fuji Keizai, een onderzoeksbureau in Tokio tegenover The International Herald Tribune.
Van alle internet-aankopen die in Japan worden gedaan, gebeurt circa 10 procent via het mobieltje, zo heeft het bureau becijferd. Verwacht wordt dat de markt voor mobiel shoppen ook dit jaar nog verder zal groeien: tot 159 miljoen yen in 2005 en tot 240 miljoen yen in 2006. Reden voor Yahoo Japan en content-provider Index Corp. om ook een shoppingportal aan te kondigen op het mobieltje in Japan.
Dat mobiel shoppen zo aanslaat in Japan komt volgens internetanalist Taku Nishikawa van Nomura Securities omdat vrouwen van in de twintig sneller naar hun telefoon grijpen dan dat ze achter de pc of de mac gaan zitten. Verder is de betaalinfrastructuur veel beter geregeld in Japan. Zo kan er onder anderen betaald worden met het Felica-systeem.