Bron: emerce
Forrester denkt dat mensen pas over 5 jaar massaal naar televisie op hun mobieltje zullen kijken. Dat komt onder andere omdat toestellen waarop mobiel televisie kijken nog te duur zijn en omdat veel consumenten nog niet eens weten of ze wel tv willen kijken op hun mobieltje en zo ja, of ze daar wel voor willen betalen.
Wat ook speelt volgens Forrester is dat contentpartijen zoals televisiestations er goed over zullen moeten gaan nadenken wat voor beelden ze nu precies willen gaan aanbieden op het mobieltje en naar de lengte van programma’s. Content die nu op televisie wordt uitgezonden is niet zonder meer geschikt om op het mobieltje uit te zenden.
Ook is de vraag volgens Forrester of gebruikers liever ‘live’ televisie kijken of dat ze straks bepaalde filmpjes opvragen via het zogenaamde ‘on demand’-model. Gaan mensen straks naar mobisodes (korte afleveringen die moeten worden opgevraagd en waarin enkele hoogtepunten uit de uitzending te zien zijn) zitten kijken van Big Brother of bekijken ze live de hele uitzending?
In de Verenigde Staten speelt ook nog dat er momenteel met twee standaarden voor mobiele tv wordt gewerkt. Enerzijds is dat het door Nokia bedachte dbv-h, anderzijds is dat MediaFlo. Met andere woorden: er zijn twee standaarden. Gevolg is dat gebruikers moeten kiezen en de ervaring leert volgens Forrester dat dat niet handig is.
Van dat laatste hebben we in Europa minder last. Wel is het zo dat Vodafone tot nu beelden via het dure umts uitzendt en dat KPN nadrukkelijk kijkt naar het gebruik van dbv-h voor het uitzenden van ‘live’-beelden op de mobiele telefoon. Onlangs deed KPN een technische proef voor dbv-h met zo’n 50 gebruikers. De resultaten daarvan zijn echter nog niet bekend.
Mark de Buck, die verantwoordelijk is voor content bij Vodafone en dus ook voor mobiele televisie in het Vodafone-aaanbod, twijfelt geen seconde als hem wordt gevraagd of mobiele tv aanslaat bij het Vodafone-publiek. “Dat doet het. We zien nu al dat mensen die de mogelijkheid hebben om tv op hun mobieltje te bekijken daar gebruik van maken of als de situatie daar om vraagt er gebruik van zullen maken. Dat werd met name heel duidelijk toen de aanslagen werden gepleegd in Londen. Mensen beseften zich ineens dat ze CNN op hun mobieltje hadden en de mogelijkheid om naar CNN te kijken gebruikten ze ook. Sommigen zelfs voor het eerst. We hebben toen in ieder geval een piek gezien.”
De Buck twijfelt weliswaar niet over de kansen van mobiele tv, wel constateert hij dat er te weinig kristische massa is op dit moment. De content is er, maar nog te weinig mensen hebben het geschikte toestel, zo constateert hij. “Dat baart me veel meer zorgen. Mensen hebben de toestellen nog niet. Dat komt deels omdat die toestellen nog te duur zijn,” zegt hij.
Verder denkt De Buck net als Forrester dat televisiemakers heel goed moeten nadenken over wat ze mobiele tv-kijkers voorschotelen. “Wat nu op televisie wordt uitgezonden is niet zomaar geschikt om ook op het mobieltje uit te zenden. Ik denk dat er nieuwe vormen van televisie zullen ontstaan en dat er ook mobiele tv-zenders zullen ontstaan.” Volgens De Buck is ‘To-go-tv’ van Media Republic daar een goed voorbeeld van. “Dat is een tv-format dat speciaal voor het mobieltje is gemaakt.”