donderdag, februari 01, 2007

Primeur C1000 met mobiel betalen

Bron: nu.nl

Schuitema start deze zomer met de invoering van hypermoderne technologie bij C1000. De nieuwe techniek moet ervoor zorgen dat betalen bij de kassa en het sparen voor promoties en acties via de mobiele telefoon worden afgehandeld. C1000 is de eerste Nederlandse retailer die de techniek toepast.

Dat heeft Schuitema woensdag bekendgemaakt. Schuitema start de komende zomer de pilot met de zogenaamde NFC-technologie (Near Field Communication) in één C1000-vestiging, die een landelijke uitrol van de techniek mogelijk moet maken. In samenwerking met het RFID Platform Nederland worden honderd C1000-klanten uit het marktgebied geselecteerd die het startschot geven voor de techniek in Nederland.

Pinpas vervangen

Met behulp van de NFC-technologie wordt de pinpas bij het afrekenen van de boodschappen vervangen voor de mobiele technologie. Bovendien spuugt de emballagebon niet langer een flessenbon uit, maar verrekent het apparaat de emballagevergoeding met het banksaldo. Ook worden de traditionele spaarzegels vervangen voor een digitaal spaarsaldo op het mobieltje en kunnen klanten spaartegoed gebruiken om ringtones, wallpapers en spelletjes tegen betaling af te lezen van speciale apparatuur in de winkel.

Winkel aanpassen

Schuitema heeft nog geen besluit genomen over de vestiging waar de pilot plaatsvindt. Voor de start van de test worden de kassa's uitgerust met speciale scanapparatuur en wordt de emballage-automaat aangepast. 'We zijn nu aan het onderzoeken waar deze test het best kan worden uitgevoerd. We starten nu de voorbereiding en zijn bezig met het testen van de apparatuur die in de winkel wordt geplaatst', aldus Schuitema-woordvoerder Mirjam Weerd.

Investering

Volgens Weerd beschouwt Schuitema het project als een investering voor de toekomst. 'Schuitema maakt al gebruik van RFID-technologie in het logistieke proces. We willen nu ook onderzoeken welke mogelijkheden deze technologie de C1000-formule biedt in de winkels en wat de haalbaarheid hiervan is voor de toekomst.'

Hoge verwachtingen

De verwachtingen zijn hooggespannen, aldus woordvoerder Rena Warmerdam van RFID Platform Nederland. 'We hebben duidelijk het doel om de techniek na afloop van de pilot uit te rollen naar meerdere C1000-vestigingen. De test moet uitwijzen of dit nu al mogelijk is. De verwachting is dat deze techniek binnen enkele jaren voor een groeiend aantal activiteiten in de Nederlandse retail wordt ingezet, aangezien steeds meer telefoons standaard zijn uitgerust met de technologie. De mobiele telefoon is de portemonnee van de toekomst.'