Bron: Marketingjournal
Ringtones, mobiele logo’s en wallpaper zijn big business. Voor adverteerders is het niet meer de vraag of, maar hoé ze aan mobiele communicatie moeten doen. In het eerste halfjaar van 2004 gaven onze oosterburen naar schatting 91 miljoen euro uit aan het downloaden van ringtones, logo’s, filmpjes en andere mobiele speeltjes.
Volgens experts is deze schatting nog aan de voorzichtige kant. Vanwege de onstuimige groei van het mobiele telefoonverkeer kunnen de meeste adverteerders nauwelijks meer om de mobiele telefoon als medium heen. Maar wat maakt mobiele marketing nu tot een succes? Om te beginnen moet de geboden content aantrekkelijk zijn voor de gebruiker. Entertainment scoort hoog en mag ook wat kosten. Voor het downloaden van de allernieuwste ringtones en games hebben mobiele bellers grif geld over. Daarnaast werpt samenwerking met een mediabedrijf vaak z’n vruchten af. Rondom tv-programma’s als Big Brother en Idols wordt heel wat commercieel mobiel verkeer gegenereerd. Een andere mogelijkheid is virale marketing. Dat kan bijvoorbeeld door de muziekliefhebbers tegen betaling een hit te laten downloaden. Als hij een fragment van de hit aan zijn vrienden doorstuurt en die vrienden downloaden vervolgens het hele nummer, dan krijgt de afzender een provisie. Het is maar een van de vele mogelijkheden die mobiele communicatie biedt.