Bron: P7
De kwaliteit van UMTS laat nog te wensen over, meent de grootste Italiaanse mobiele telecomaanbieder. Het is zoeken naar alternatieven en verbeteringen.
Tijdens het 3GSM World Congres in Cannes spreken technologieleveranciers en telecombedrijven druppelsgewijs hun eerste twijfels uit over de mogelijkheden van de duur betaalde UMTS-netwerken.
Voorzitter Marco de Benedetti van het Italiaanse TIM, tevens voorzitter van de Freemove-alliantie met onder meer Orange en T-Mobile, zegt: "De UMTS-toestellen komen nu stuk voor stuk op de markt, maar we zijn er nog niet."
Over het geheel genomen, is het aanbod UMTS-telefoontoestellen nog beperkt, vindt de zoon van de gewezen, bekende topman van Olivetti. De kritiek over de telefoontoestellen is een herhaling van opmerkingen die ook vorig jaar al tijdens het 3GSM-congres te horen waren en kennelijk wordt het er niet snel beter op.
Gisteren nog signaleerde de technische directeur van O2 Engeland dat UMTS niet volstaat voor het langdurig doorgeven van videobestanden, zeg maar complete films. Bij betrekkelijk korte audio- en videobestanden voldoet de duurbetaalde UMTS-techniek wel.
Nieuwe technologie
Voor grote streams en downloads kijken de telecomaanbieders ook naar andere technieken. T-Mobile International experimenteerde in Den Haag met Flarion, een Amerikaanse techniek die downloadsnelheden mogelijk maakt van 100 megabit per seconde, via IP-netwerken, en 50 Mb/s uploadsnelheid bij een latency (vertraging) van 10 miliseconden.
Daarnaast nemen telecombazen dit jaar op het 3GSM-congres ook graag de term HSDPA in de mond, een softwarematige uitbreiding op GSM- en UMTS-netwerken die downloadsnelheden van 10 megabit per seconde mogelijk maakt. Het grote bezwaar daarbij is dat de uploadsnelheid te verwaarlozen is voor een breedbandconsument.
De Benedetti deed zijn uitspraak vanochtend tijdens een paneldiscussie. Hij zat schouder aan schouder met Rene Obermann, algemeen directeur van T-Mobile International.
'Meer content, lagere tarieven'
Obermann ziet de belangstelling voor breedbandige mobiele verbindingen vooral groeien op de zakelijke markt. "Zakenlieden willen het kantoor in hun broekzak hebben. Daar haken we op in met apparaten als de MDA en Blackberry. In Amerika verkochten we in 2004 100.000 van dat soort apparaten, in Europa 200.000."
T-Mobile wil in Amerika zelfstandig doorgroeien. Obermann houdt zijn bedrijf buiten de nu gaande consolidatie in de Amerikaanse telecomsector, zegt hij althans.
Daarnaast ziet T-Mobile de omzet uit kopij als beltonen, plaatjes en spelletjes fors groeien, zegt Obermann. Zonder specifiekere cijfers te noemen, zegt hij: "Die omzet loopt in de honderden miljoenen euro's."
Gevraagd naar zijn zorgen, antwoordde Obermann: "Ik verwacht nog meer concurrentie en druk op de prijzen. Dat is een reden dat we nu de reorganisatie 'Save for Growth' doorvoeren."
Een van de doelstellingen van dat programma is eenvoudiger en lagere telecomtarieven voor T-Mobile in diverse landen, waaronder Nederland.
Het Japanse NTT DoCoMo, wiens markt vaak als voorportaal voor Europese ontwikkelingen wordt gezien, zegt onlangs de tarievenstructuur voor zijn portaalsite I-mode te hebben gewijzigd. "We zijn overgestapt op een flat rate-tarief", zegt Masao Nakamura. "We hebben onszelf een financiƫle grens opgelegd. Onze klanten kunnen zoveel data gebruiken als ze willen. Wij houden een vaste bron van inkomsten over, een riskante stap voor ons".