Bron: Emerce
In Engeland wordt sms steeds vaker ingezet als verlengstuk van narrowcasting. Wie in een winkel loopt en langs een beeldscherm loopt of naar een radiostation luistert op de winkelvloer waarop reclameboodschappen worden uitgezonden, heeft grote kans dat hij wordt opgeroepen mee te doen aan een sms-en-win-campagne of dat hij wordt 'getriggered' om mobiele kortingsbonnen aan te vragen per sms.
Twee Britse bedrijven experimenteren nu met sms-diensten omdat ze vinden dat narrowcasting uiteindelijk te veel eenrichtingverkeers is. In Nederland kijken we de kat nog even uit de boom en lijkt het nog te vroeg om sms aan narrowcasting te koppelen.
Het sms-concept van de Britse narrowcasters komt erop neer dat als je in de winkel bent je via het beeldscherm wordt opgeroepen naar een bepaald nummer te sms’en dat op het scherm verschijnt of op de radio te horen is. Een van de partijen die sms inzet als verlengstuk van narrowcasting is Immedia Broadcasting, dat een aantal ‘in-store’ radiostations heeft ontwikkeld voor onder meer klanten als Dixons en supermarktketen Spar, zo schrijft het Britse marketingtijdschrift New Media Age.
Het bedrijf heeft voor Fujitsu een campagne gedaan via (instore-)radiozender Live Station. Die zender is te beluisteren in vestigingen van de Spar en Londis. Het heeft een bereik van circa 20 miljoen luisteraars. Dankzij de sms-en-win campagne voor Fujitsu heeft Immedia allerlei telefoonnummers weten te verzamelen die in de toekomst gebruikt kunnen worden voor mobiele marketingdoeleinden. Dat gebeurt waarschijnlijk op basis van ‘opt in’.
Een andere partij die met sms voor narrowcasting-doeleinden gaat experimenteren is het grootste narrowcasting-bedrijf van het Verenigd Koninkrijk, Avanti Screenmedia. Dat werkt onder meer voor de Engelse drogisterijketen Boots en voor de bekende kappersketen Toni and Guy. Avanti Screenmedia wil in april van dit jaar sms gaan inzetten als verlengstuk van narrowcasting.
Wat de plannen van Avanti precies zijn, is nog niet helemaal duidelijk, maar de hoogste man van Avanti David Williams zegt tegen New Media Age: “We hebben heel veel verschillende technologieen bestudeerd, maar zijn tot de conclusie gekomen dat het mobieltje verreweg het effectiefst is als je het tot interactie met de klant wil laten komen.”
Door sms te gebruiken als actietool, apen de narrowcasters in feite de gewone ‘broadcasters’ na. Daar worden dit soort actietools al langer gebruikt. In Nederland zijn er nog geen cases bekend waarbij sms als verlengstuk van narrowcasting wordt ingezet. "Ik ken op dit moment geen specifieke gevallen van narrowcasting waarbij sms ook als tool wordt gebruikt, maar ik denk dat mensen sms na het hele Idols-debacle waarbij ze 3 sms'jes terugkregen en daardoor op kosten werden gejaagd nog niet zijn vergeten. Ik sluit niet uit dat we het nog eens gaan gebruiken, maar ik denk dat we er nog even mee moeten wachten," zegt Franz von Lindern die binnen Clockwork verantwoordelijk is voor narrowcasting.