Bron: emerce
Mobiele telefoons zjin uitgerust met een overstelpende hoeveelheid functies, maar deze worden nauwelijks gebruikt. Zo heeft 49% nog nooit het internet betreden via de mobiel. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau Waleli en TNO onder 500 mobiele bellers.
Dat de mobiele telefoon een onmisbaar hulpmiddel is geworden in het moderne leven laten de volgende cijfers zien uit het onderzoekje:
- 68% heeft zijn/haar mobiele telefoon thuis altijd onder handbereik;
- 35% van de ondervraagden zet hun mobiele telefoon nooit uit;
- Van de personen boven de 45 neemt 84% hun mobiel mee als ze uitgaan, tegen 63% van de jongeren
- 95% van de ondervraagden neemt de mobiele telefoon ALTIJD op.
Ergernissen blijven er niettemin wel. Meer dan de helft van de ondervraagden (52%) vindt hard praten tijdens het bellen zeer hinderlijk. Het niet bereikbaar zijn (9%) en het niet opnemen van de mobiele telefoon (8%) wordt door een klein deel van de ondervraagden als zeer hinderlijk gezien
Internetten, e-mailen, MMS-en zijn allemaal functies die niet of nauwelijks gebruikt worden. Zo heeft 49% internet nooit gebruikt, 57% e-mail nooit gebruikt en 53% MMS nooit gebruikt. Opvallend is ook dat volgens dit onderzoek de klok de meest gebruikte functie is van een mobiele telefoon, meer nog dan het bellen. 58% zegt de klok dagelijks te gebruiken, tegen 52% die zegt dagelijks te bellen.
Waleli is een bedrijf dat zich richt op innovaties rondom de mobiele telefoon, en liet in het onderzoek vragen wat men aan nieuwe functionaliteiten wel en niet zou willen. Een batterij die minder snel opraakt is het belangrijkste verbeterpunt (37%). Op de tweede plaats met 24% komt het op elke plek bereikbaar zijn. 9% van de ondervraagden gaat voor een minder kwetsbaar toestel. Het hebben van meer functies op de telefoon wordt over het algemeen niet belangrijk gevonden. Slechts 3% van de ondervraagden geeft aan dit het belangrijkste verbeterpunt te vinden.