maandag, maart 03, 2008

Mobiele internetmarketing: 10 aandachtspunten

Bron: Tijdschrift voor Marketing Online

Door de opkomst van mobiel gebruik van internet lijkt er automatisch een grote toekomst weggelegd voor mobiel internetmarketing. Met name lokale zoekmarketing zou hiervan kunnen profiteren: het mobiele apparaat is altijd binnen handbereik en de eigenaar/gebruiker wil meestal informatie over de plek waar hij zich bevindt.

Adverteerders zouden dan ook meer moeten gaan investeren in omgevingen zoals Google Maps. Deze conclusie staat in het onderzoeksrapport ‘Mobiele Internet Marketing; Volwassen technologie in kinderschoenen’ van Rob van den Hoven, in opdracht van Tribal Internet Marketing.

Op dit moment wordt mobiel internet met name gebruikt voor mailverkeer en om relevante content te bekijken, zoals weer- en verkeersinformatie, nieuws en sportuitslagen. Er zijn daarnaast nieuwe advertentie- en verdienmodellen in opkomst, die de groei van mobiel internet stimuleren.

Voor de organisaties die net zijn gestart met mobiele internetmarketing, of dit overwegen, geeft Tribal een top 10 van aandachtspunten:

1. Experimenteer en test; nu de markt nog niet zo groot is, is er nog tijd voor.
2. Plaats telefoonnummers voor direct bellen via de pagina (mobiele telefoon is al in de hand!).
3. Gebruik location targeting, aangezien veel zoekopdrachten gericht zijn op de directe omgeving waar de gebruiker zich bevindt.
4. Maak alleen gebruik van XHTML voor optimale indexering door zoekmachines.
5. Momenteel is Google de meest gebruikte zoekmachine voor mobiel internet, dus houd rekening met de regels die opgesteld worden door Google.
6. Zie mobiel internet als een compleet nieuw web, niet als een aanvulling op het bestaande web.
7. Plaats geen onnodige of zware content op de website voor mobiele apparaten.
8. Verwacht geen direct resultaat; het medium staat nog in de kinderschoenen.
9. Kijk naar de wensen van de consument en niet naar jouw wensen als adverteerder.