Bron: Dutch Cowboys
Ze komen er pas in de zomer van 2007 mee op de markt, maar Blyk wordt, naar eigen zeggen, de eerste Mobiele Operator die haar klanten de mogelijkheid geeft om hun telefoonrekening helemaal met advertenties te betalen.
De Finse MVNO gaat zich vooral richten op jongeren tussen de 16 en 24 jaar die, als ze abonnee worden, een enqueteformulier moeten invullen waarop ze hun interesses weergeven. Vervolgens ontvangen ze een SIMkaart met daarop een nog te bepalen aantal belminuten en SMSjes per maand.
Naar aanleiding van de antwoorden die de abonnees gegeven hebben op de vragen van de enquete worden met regelmaat advertenties naar het toestel gestuurd. Hoe meer advertenties bekeken worden, hoe groter de bel- en SMS tegoeden worden.
Blyk zal eerst in Engeland op de markt komen. De rest van Europa volgt kort daarna, aldus mede oprichter en voormalig Nokia topman Pekka Ala-Pietila.
Het idee om mobiele bellers te belonen voor het kijken en luisteren naar advertenties is natuurlijk niet nieuw. Orange heeft een dergelijk idee in Israel al eens opgestart, toen nog in combinatie met mobile gaming. Een MVNO (mobile virtual network operator) die zich echter volledig richt op het model om af te rekenen door middel van advertenties ben ik echter nog niet eerder tegengekomen. Het zal mij benieuwen of dit een succes zal worden.