Bron: The Economist
Mms is geen succes geworden. En zal dat ook niet meer worden. Mobiele e-mail wordt het nu.
Talloze mensen gebruiken hun mobieltje om snapshots te maken. Slechts weinig mensen versturen deze foto’s echter per mms. Van multimedia messaging media - ofwel picture messaging - werd een paar jaar geleden veel verwacht: de telecomindustrie hoopte dat het net zo’n melkkoe zou worden als sms. Dat is niet gebeurd. Het aantal verstuurde mms’jes is zo laag dat sommige belbedrijven de cijfers zelfs geheim houden.
Meerdere redenen dat mms niet van de grond is gekomen:Toen mms in 2002 op de markt kwam, was de technologie er eigenlijk nog niet klaar voor: slechts weinig mobiele telefoons hadden mms-faciliteiten, verstuurde foto’s konden niet op alle mobieltjes worden bekeken, en de belbedrijven waren traag met het aaneenkoppelen van hun netwerken. Toen deze problemen waren opgelost, werden er alweer chiquere diensten aangeboden, zoals muziekdownloads en mobiele tv.
Ook is mms duur - gemiddeld zo’n vier keer zo duur als sms. Volgens prognoses stijgen de mms-inkomsten van 4,7 miljard dollar in 2005 naar 9,4 miljard in 2010 (ter vergelijking: sms gaat van 49,4 naar 76,5 miljard). Internet dringt door tot de mobiele telefoon, en te verwachten is dan ook dat mensen foto’s gaan versturen via mobiele e-mail. Mms is dan een doodlopende weg.