vrijdag, oktober 06, 2006

Hoofdrol Nederlandse shotcodes in Coca Cola-campane

Bron: Emerce

Afgelopen maandag is in Mexico een campagne van Coca Cola van start gegaan waarin 'shotcodes' van het Nederlands/Zweedse bedrijf Op3 een hoofdrol spelen. In totaal zijn 40 miljoen flesjes Sprite voorzien van een ronde barcode. Wie deze shotcode met een mobiele telefoon scant, wordt direct doorgelinkt naar de mobiele actie-webpagina, waar prijzen te winnen zijn.

"Wow", was de eerste reactie van mega-investeerder Tim Draper (Skype, Hotmail, Overture Baidu), nadat Dennis Hettema van OP3 tijdens een ondernemerslunch op de beurs Holland Innovation in vier minuten de Sprite-campagne had toegelicht. "Really cool technology en een goede klant, maar ik vraag me wel af hoe groot jullie markt is", aldus Draper.

Die lijkt groeiende. Mobile barcode scanning, zoals de door OP3 toegepaste techniek heet, wordt in Japan en Korea al grootschalig toegepast. In 2005 werd de shotcode van OP3 in Nederland ingezet tijden de Aliens campagne van Heineken. De bierbrouwer stuurde consumenten met cameratelefoons de kroeg in, om daar ‘alien codes’ te scannen. Degene die als eerste alle codes vond, won een reis naar het Kennedy Space Center in Orlando. Volgens OP3 is Coca Cola Mexico buiten Azië de eerste die een mobile barcode scanning-campagne toepast op zijn verpakkingen.

De moeite waard
Om de shotcodes te kunnen scannen, moeten deelnemers eerst de juiste software op hun mobiel installeren. Die mededeling leidt bij Draper tot een zuinig knikje. Hettema beaamt dat dat een punt is, maar niet onoverkomelijk "Je moet dat gewoon de moeite waard maken", zegt Hettema. Bij de Sprite-campagne maken deelnemers onder meer kans op gratis pizza’s en DVD’s. In totaal zijn 40 miljoen flesjes Sprite voorzien van een shotcode. Wie deze shotcode met een mobiele telefoon scant, wordt direct doorgelinkt naar de mobiele actie-webpagina, waar een vraag over Sprite beantwoord moet worden. Is die vraag goed beantwoord dan mag de deelnemer een code die aan de binnenkant van de dop staat invoeren. Vervolgens krijgen de deelnemers een code te zien, op vertoning waarvan hij zijn prijs kan ophalen bij deelnemende winkels. De campagne wordt acht weken vergezeld van tv, radio en in-store advertising.

Coca Cola Mexico kwam via het Mexicaanse mobiele marketingbedrijf KTC met OP3 in aanraking. Hettema: "Mensen kunnen via onze site zelf een shotcode maken en daarmee spelen. Dat maakt het bedrijven makkelijk om bij klanten een campagne met shotcodes te pitchen. Slaat het aan, dan komen ze vanzelf bij ons terug. Dat is precies hoe het is gegaan met KTC."

Raket
Normaal rekent OP3 af per scan, maar Coca Cola Mexico heeft deze hele campagne afgekocht. Hoeveel dat oplevert, wil Hettema niet zeggen. Hij is al blij dat er überhaupt betaald wordt. "Het is heel moeilijk om als klein bedrijf geld te vragen aan grote merken. Zij komen meestal met het argument dat je via hen een grote markt kan laten zien wat je kan. Dat ze je een gratis marketingcampagne bieden. Maar wij hebben al eerder met grote merken gewerkt en daarom tegen Coca Cola gezegd dat ze gewoon moesten betalen. Voor ons is het een flink bedrag maar voor hen is het slechts een fractie van het totale budget voor deze campagne."

Overigens heeft Coca Cola alleen het gebruik voor de campagne in Mexico afgekocht. Als anderen landen de campagne willen kopiëren moet opnieuw betaald worden. Gaat dat gebeuren? "Daar ga ik wel van uit."

Hettema heeft er vertrouwen in de Sprite-campagne nieuwe deuren zal openen. "Coca Cola is het mooiste meisje van de klas. Dat zien de andere meisjes ook." Waar heeft een bedrijf dat net Coca Cola als betalende klant heeft gestrikt eigenlijk nog venture capital voor nodig? "Wij overleven nu lekker", beaamt Hettema. "Ik ben hier omdat wij op zoek zijn naar een investeerder die de volgende stap wil financieren. Iemand die de afteburner aan wil zetten. Wij willen nu echt als een raket de lucht in."