Bron: Tijdschrift voor Marketing Online
98,3 procent van de jongeren tussen 15 en 24 jaar heeft een mobiel. 78 procent heeft een iPod/mp3-speler en 59 procent gebruikt de webcam.
NewRulez (een onderdeel van IlseMedia) verrichtte online onderzoek onder 1.300 jongeren tussen 15 en 24 jaar en presenteerde de uitkomsten afgelopen week op Picnic06.
Eindeloos gebeld wordt er door die jongeren overigens ook weer niet. 57 procent belt minder dan 15 minuten per dag. Gemiddeld sturen ze 5 smms’jes per dag. De tv staat ook nog 2,5 uur aan en ze kijken daar 1 uur en 42 minuten naar.
De top5 van favoriete tv-zenders:
1. RTL4 15,3 procent
2. Net5 13,2 procent
3. TMF 10,3 procent
4. MTV 8,5 procent
5. Veronica 8,0 procent
Ze brengen gemiddeld 2 uur en 36 minuten per dag door op internet. Een kwart brengt overigens 4 uur of meer per dag op internet door. En wat doen ze daar dan?
Msn’en: 81,2 procent. Mailen: 70,2 procent. Sites bezoeken: 59,6 procent. Muziek downloaden doet 34,6 procent. 22,5 procent bekijkt Filmpjes. Niet meer dan 23,4 procent heeft een eigen pagina of site.
MSN’en is dus het populairst en ze hebben dan ook gemiddeld 113 personen in hun vriendenlijst.
Radio luisteren doen ze ook. Hun top5:
1. Radio 538 26,7 procent
2. 3FM 11,0 procent
3. Q-music 10,5 procent
4. Slam!FM 9,7 procent
5. Sky Radio 8,8 procent
Het onderzoek vond overigens ook plaats onder marketeers met de vraag naar het mediagedrag van jongeren. De verwachting was dat er een behoorlijke kloof zou zijn tussen wat jongeren aan mediage-drag vertonen en wat marketeers daarvan weten, maar dat bleek dus geenszins het geval. Marketeers die meededen aan het onderzoek zaten er zelden echt ver naast.