dinsdag, april 10, 2007

‘Adverteerders moeten op zoek naar businessmodellen voor mobile advertising’

Bron: Tijdschrift voor Marketing

Om echt succes te hebben met marketing op het mobieltje zullen providers, telecombedrijven en adverteerders snel met nieuwe businessmodellen moeten komen. Aldus ABI Research in het rapport ‘Mobile Marketing and Advertising: Mobile Messaging, Short Codes, Web Browsing, Video, Games, LBS, Search and Social Networking as Vehicles for Emerging Business Models’.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau voorspelt dat de totale markt voor mobiele marketing en advertising aan net eind van dit jaar 3 miljard dollar zal bedragen. In 2011 zal dat bedrag op 19 miljard liggen (dit bedrag is incl de bestedingen aan search- en video-advertising).

Echter: ‘Providers, adverteerders en marketingbureaus zijn nog afwachtend’, zo zegt Judith Rosall van ABI Research: ‘Grote merken en bureaus die op dit moment de mediamarkt domineren, bewegen zich ook erg voorzichtig richting mobiel. Hun ‘trage tred’ wat betreft experimenteren met mobiele marketing heeft wel gezorgd voor de komst van een groot aantal gespecialiseerde bedrijfjes, die weer als hulpmiddel kunnen dienen voor merken die voor het eerst mobiel gaan.’

De onderzoekers denken dat de meeste bestedingen de komende jaren zullen gaan naar mobiele televisie/video. Deze mobiele dienst zal volgens ABI in 2011 meer geld opbrengen dan sms op dit moment; 9 miljard dollar.