donderdag, april 12, 2007

Amerikaanse luchtmacht werft via Bluetooth

Bron: emerce

De Amerikaanse luchtmacht zet vanaf komende week Bluetooth en barcodes in om nieuw personeel te werven. Deze vormen van mobiele marketing zijn onderdeel van een grotere wervingscampagne, waarbij videofilmpjes van luchtmachtpersoneel in actie centraal staan.

De Air Force denkt dat ze via Bluetooth en barcodes een doelgroep aanspreekt die ‘goed met technologie om kan gaan'. De luchtmacht verzendt op sportevenementen via Bluetooth berichten. Ook zet de Air Force technologie in waarbij software met een mobieltje gefotografeerde barcodes 'vertaalt' naar een websitelink. Geïnteresseerden komen zo eenvoudig terecht op een mobiele website van de luchtmacht. De gebruikte technologie is ‘tweedimensionale barcoding'.

De mobiele campagne is onderdeel van de wervingscampagne ‘Do Something Amazing'. Onderdeel van die campagne is een website met daarop filmpjes van luchtmachtpersoneel in actie. Bezoekers van de site zien parachutesprongen en bombardementen in woestijnachtige omgevingen.

Evenementen
Bezoekers van grote Amerikaanse sportevenementen kunnen de komende tijd in aanraking komen met de mobiele marketingmethoden van de Air Force. Komend weekend is het campagneteam aanwezig bij motorwedstrijden in Texas. Op het terrein van de motorraces staan zenders die bluetoothberichten versturen. In de berichten staat een uitnodiging om een kijkje te nemen bij het ‘Do Something Amazing' campagneteam dat op het racecircuit is neergestreken.

Op de plek van het tijdelijke fysiek onderkomen van het campagneteam, zien bezoekers stickers met daarop een barcode. Via de code, die een link bevat, komen bezoekers eenvoudig terecht op een mobiele website, waar onder meer video's kunnen worden gedownload.

Aanwezig op het mobieltje
"Evenementen zijn een goede plek om mensen te benaderen en te enthousiasmeren, maar er is een behoorlijke tijdspanne tussen het evenement en het moment dat mensen thuis via hun pc op zoek gaan naar meer informatie over de luchtmacht," zegt Travis Scoggins tegen Advertising Age. Scoggins is bij het bureau GSD&M verantwoordelijk voor de luchtmachtcampagne. GSD&M heeft de mobiele campagne vormgegeven. "Nu lopen mensen, nadat we ze hebben gesproken, weg met een videootje, ringtone of wallpaper van de luchtmacht," legt Scoggins uit.

De Air Force ziet mobiele marketing als een methode om informatie rechtstreeks in de ‘handen van de doelgroep' te krijgen, doelend op het mobiele toestel dat een belangrijk persoonlijk bezit is. De campagneleider van de luchtmacht ziet een situatie voor zich waarbij scholieren elkaar filmpjes van de Air Force laten zien, en zo met elkaar in gesprek raken over carrièremogelijkheden bij de luchtmacht. "Zo hebben scholieren informatie over ons altijd bij de hand," zegt de Air Force campagneleider.

Nederlandse acties
In Nederland hebben verschillende bedrijven Bluetooth marketing ingezet. Onder meer Ford, AutoTrack, sportketen Coach, SBS6 en de Society Shop hebben deze vorm van mobiele marketing toegepast. Mobiele barcodes zijn ook al beperkt ingezet. Zo experimenteerde KPN onder meer op de Museumnacht in Amsterdam met mobiele barcode technologie.