dinsdag, januari 30, 2007

Banen zoeken op je mobiel

Bron: Tijdschrift voor Marketing Online

Europeanen maken steeds vaker gebruik van mobile search voor onder andere het zoeken naar een nieuwe baan.

De cijfers zijn ietwat gekleurd, want afkomstig van mobile searchbedrijf MobilePeople. In hun 'Mobile Search Trends 2006' studie staat dat gedurende de periode rond kerst 6 procent van alle mobiele zoekopdrachten betrekking had op banen en recruitmentbedrijven.

Andere populaire zoekopdrachten in die periode waren het vinden van een taxi, afhaalmaaltijden, restaurants, supermarkten en consumentenelektronica.

De meest gezochte merken rond de kerstperiode waren Ikea en Toys R Us.

De meeste zoekopdrachten werden gedaan op kerstavond, met een tweede piek op 27 december vanwege de uitverkoop en het inwisselen van verkeerde cadeaus, aldus MobilePeople. De cijfertrend laat volgens MobilePeople zien dat mobiele diensten steeds vaker een integrale rol spelen in het veranderende consumentengedrag, en ‘dat de mobiel niet meer weg te denken is uit het dagelijks leven en de beslissingen die hierin worden gemaakt’. In de top 20 zoekopdrachten kwamen ook banken en financiele dienstverleners voor, naast hotels, garages, auto-onderdelen, medische diensten, schoenverkopers, bioscopen, meubeloutlets, speelgoedwinkels, warenhuizen, cafe’s en coffeshops.