woensdag, januari 17, 2007

SBS6 zet Bluetooth in voor promotie ijsdansshow

Bron: emerce.nl

Om aandacht te trekken voor het tv-programma Sterren Dansen op het ijs zet SBS6 vanaf vanochtend Bluetooth in. Via een vijftal Amsterdamse abri's worden promo's verstuurd via Bluetooth. Passanten met ingeschakelde Bluetooth functie ontvangen een promofilm, wall paper en ringtone ontvangen.
"Het is een ludieke actie," zegt Remco Rouffaer van het bedrijf Bluetoothreclame.nl dat de actie samen met JCDecaux heeft vormgegeven. Hij benadrukt dat voorbijgangers eerst een bericht ontvangen waarin gevraagd wordt of ze een video van SBS6 willen ontvangen via Bluetooth. "Dit is essentieel, want anders wordt het als spam ervaren." Per locatie ontvangt dagelijks één persoon een bericht met daarin de mededeling dat hij of zij een kaartje heeft gewonnen voor een opname.

De abri's met bluetooth technologie zijn te vinden op het Leidseplein, Rokin, Koningsplein, Nieuwezijds Voorburgwal en op het Damrak. Op de Abri staat de mededeling ‘Turn Bluetooth On'. Voorbijgangers binnen een straal van 15 meter rond de desbetreffende abri's, die op hun mobiel bluetooth hebben geactiveerd, krijgen een berichtje toegestuurd. Passanten die meerdere keren in de buurt van een Bluetooth-abri komen, ontvangen slechts één keer een bericht. De actie loopt een week.

Nog weinige voorbeelden van Bluetooth marketing

Bluethoothreclame deed eerder acties met evenementenbureaus, War Child en de Puma Store in Amsterdam. Het bedrijf heeft vier mensen in dienst en praat volgens Rouffaer momenteel met een mogelijke investeerder.

Het aantal voorbeelden waarbij Bluetooth is ingezet voor marketing is in Nederland nog beperkt. Go-Tan, een producent van Aziatische levensmiddelen, verstuurde vorige maand in een Albert Heijn filiaal digitale flyers naar mobiele telefoons via Bluetooth. De opzet was vergelijkbaar met de actie in het Gelredome: via een Bluetoothkastje in de winkel werden de flyers verstuurd, maar niet voordat bezoekers een bericht hadden ontvangen waarin hen gevraagd werd om toestemming. In juni startte Jeanswinkel Score een Bluetooth-actie met een geheel andere opzet. Passanten ontvingen een commercieel bericht als ze hun mobiele telefoon met Bluetooth of infrarood richtten op een winkeletalageposter.