vrijdag, maart 23, 2007

SBS zet vol in op mobiel

Bron: emerce

SBS zet als eerste Nederlandse televisiebedrijf flink in op mobiel. De redacties van onder meer Hart van Nederland, Shownieuws en So You Wannabe A Popstar gaan aparte items maken voor het mobiele internet. Volgende week gaat de eerste officiële versie van de mobiele portal van SBS online.
Deze week is een testversie van de mobiele portal gelanceerd. "Het is de bedoeling om de portal de komende maand flink te gaan vullen," vertelt Rik Rensen, directeur Crossmedia bij SBS.

Om te kijken wat het effect is van aankondigingen in televisieprogramma's, is de mobiele portal maandag zowel in Hart van Nederland, Shownieuws en Piets Weerbericht onder de aandacht van de kijkers gebracht. Rensen: "De kunst is dat een presentator van een programma niet alleen doorverwijst naar de portal, maar ook vertelt wát er op de mobiele site te zien is." Hart van Nederland trekt dagelijks zo'n miljoen kijkers.

Onder SBS vallen onder meer de merken SBS6, Veronica, Net5, Caz en Veronica Magazine. Al deze merken zijn vertegenwoordigd op de mobiele portal. Het bedrijf Icemobile is verantwoordelijk voor de technische en conceptuele realisatie van de portal. De portal wordt ook deels gevuld met door Icemobile geproduceerde content. Het bedrijf is, vertelt directeur Ralph Cohen, deels ‘met eigen risico' in het project gestapt.

SBS wil verdienen aan inkomsten uit advertenties en door content tegen betaling aan te bieden. Voor anderhalf euro hebben gebruikers straks een maandabonnement. Voor dat bedrag kan een abonnee kijken naar het grootste deel van de content op de portal. Niet-abonnees hebben toegang tot een veel beperkter deel van de content. Daarnaast zijn er nog items, bijvoorbeeld ringtones, waar ook abonnees een bedrag voor moeten neerleggen.

"We zitten nu in een testfase," legt Rensen uit. "We willen van deze ervaringen leren en kijken hoeveel mensen de mobiele portal bezoeken. Het is ook heel belangrijk om te zien of we adverteerders enthousiast kunnen maken voor mobiel."

Aparte items voor mobiel
Items die voor televisie of het vaste internet zijn gemaakt, worden niet rechtstreeks doorgeplaatst naar de mobiele site. Rensen schat in dat slechts een klein deel van de mobiele content, zo'n tien procent, een kopie is van content die gemaakt is voor tv of het vaste internet. Veruit het grootste deel van het materiaal moet dus speciaal voor mobiel worden ‘geproduceerd'.

Als voorbeeld van originele content voor mobiel, noemt Rensen Piets Weerbericht. Piet Paulusma gaat aparte items maken voor het mobieltje, naast het programma dat hij voor de televisie-uitzending maakt.

De redactie van Hart van Nederland maakt aparte items voor mobiel. Elke dag verschijnen er meerdere berichten. Een volgende stap is om ook gebruikers een rol te geven. Zij kunnen straks (video-)items insturen.

De komende weken wordt de portal gevuld. Volgende week zullen video's van de audities voor So Youwannabe A Popstar beschikbaar zijn. Ook komt er volgende week een Veronica-onderdeel op de site. Op de portal staan nu al games, en ook de liefhebber van porno heeft een ‘eigen hoekje'. Rensen benadrukt dat porno een relatief onbelangrijk onderdeel is van de portal.

Items niet langer dan anderhalf minuut
Medewerkers van SBS hebben een cursus gevolgd om vaardigheden op te doen met mobiel internet. Rensen: "Makers van een tv-item moeten er bijvoorbeeld rekening mee houden dat videonieuws voor een mobieltje niet veel langer dan anderhalf minuut mag duren. Het moeten korte en snappy items zijn, die weer als aanjager dienen voor een televisieprogramma."

Ook producenten die concepten aanleveren, moeten rekening houden met mobiel, zegt Rensen. "Een producent moet zich afvragen: welk deel zet ik op het vaste internet, welk deel is bedoeld voor televisie en wat doe ik met mobiel internet? Op zo'n moment ben je echt crossmediaal bezig."