woensdag, november 14, 2007

Gfk: Mobiele content slapende reus



Mobiele content is een slapende reus. Dat vertelde Jan Zwang van marktonderzoeker Gfk vanochtend op het congres Onder de knop in Bussum.

In Nederland worden 100.000 mobieltjes per week verkocht, ongeveer 0,5 procent van de wereldmarkt. Maar in China worden maandelijks alleen al 20 miljoen telefoons verkocht. "Het grootste misverstand is dat men denkt dat Nederlanders elk half jaar een nieuw toestel kopen," vertelde Zwang.

Nederlanders vervangen hooguit eens in de 22 maanden hun mobiel. Volgens Zwang is het best verkochte model in Nederland een Nokia van twee jaar oud. En dat terwijl UMTS toestellen direct bijdragen aan de groei van mobiele content.

In Engeland is maar een van de vijf verkochte toestellen een UMTS toestel, zegt Zwang. "Maar die toestellen zorgen wel meteen voor omzet." Zwang constateert dat Nederland te veel achterloopt met de verkoop van UMTS toestellen. Het meest verkochte toestel van de laatste maanden is een model van Nokia van twee jaar oud. "Van een vijf jaar oud Nokia model zijn in ons land nog 2 miljoen exemplaren in omloop."

"Wat je op alle markten ziet is dat design de belangrijke factor is bij de aankoop van een telefoon," zegt Zwang. "Als je diensten wilt aanbieden moet je daar serieus rekening mee houden en dus aantrekkelijke toestellen aanbieden."

Toestellen met mobiele televisie worden wereldwijd nog maar mondjesmaat verkocht. Zwang: "Eigenlijk loopt het alleen in Japan goed. Daar heb je alleen al 35 toestelen." Zwang sprak over een "onontgonnen gebied met veel groeipotentie"

Bron: Emerce