woensdag, november 21, 2007

Mobielemarketingmogelijkheden


Dat het mobieltje een uitermate geschikt medium is voor marketing begint langzamerhand ook door te dringen tot de gemiddelde adverteerder.

Via de gsm bonnen en vouchers versturen die in de winkel kunnen worden ingewisseld voor een product of dienst. Met name dankzij WAP, de technologie voor webdiensten via de mobiele telefoon, is het mogelijk - en het biedt geweldige kansen voor marketeers. Voorbeelden van (buitenlandse) succesvolle 'mobiele' campagnes door vooraanstaande merken zijn er inmiddels volop.

Neem Orange -toegegeven: zelf in de mobieltjesbusiness, dus voor de hand liggend. Maar toch, het merk lanceerde drie jaar geleden in samenwerking met marketingbureau Flytxt de 'Orange Wednesdays'. Elke klant kan op woensdag per mobieltje twee bioscoopkaartjes bestellen voor de prijs van 1. Respons in het eerste jaar: zes miljoen deelnemers.

Ook Bluetooth biedt allerlei mogelijkheden om content en bonnen via het mobieltje aan te bieden. Zo kunnen met de fotofunctie van gsm's barcodes op posters of in advertenties worden gescand, die dan weer een hyperlink openen op de telefoon. Voor de gemiddelde gebruiker wellicht nog te geavanceerd, maar voor jonge whizzkids een uitermate geschikt marketinginstrument. En die andere bellers volgen vanzelf.

Bron: Marketingweek