woensdag, november 28, 2007

Mobile marketing wordt langzaam mainstream



58 procent (VS) fotografeert met mobieltje

Steeds meer consumenten van verschillende leeftijden gebruiken hun telefoon niet alleen meer om te bellen, maar maken ook gebruik van de features en applicaties die een modern gsm-apparaat tegenwoordig bevat. Marketingcommunicatie via de mobiele telefoon lijkt hiermee weer een stapje dichterbij, aldus de Amerikaanse Mobile Marketing Association.

De Amerikaanse branche-organisatie zegt dit in zijn jaarlijkse ‘Mobile Attitude and Usage’-onderzoek, waarin het trends en ontwikkelingen in mobiel gebruik onderzoekt.

Enkele uitkomsten:

De interesse van consumenten in mobile marketing is net zo hoog als in de twee eerdere onderzoeken die de branche-organisatie hield. 1 op de 4 respondenten heeft in meer of mindere mate interesse in mobile marketing.
Het aantal consumenten dat te maken heeft gehad met mobile marketing groeit; 1 op de 20 respondenten heeft weleens deelgenomen aan een actie. De doelgroep 25-44 telde het hoogste aantal ‘participanten’.
Meest voorkomende campagnemiddel: sweepstakes en stem-acties, gevolgd door de zogenaamde ‘alert-diensten’. 10 procent van mensen die hiermee te maken heeft (gehad), heeft het mobieltje weleens gebruikt om een kortingscoupon te ontvangen.
In de VS blijken de doelgroepen African-Americans en Spaanstaligen het meest ontvankelijk voor mobile promoties.
Welke mobiele features zijn populair in de VS?

SMS, met name: Jongeren en jongvolwassenen maken meer gebruik van sms dan andere doelgroepen. Mensen tussen de 13 en 24 verzenden en krijgen de meeste tekstberichten – maar liefst meer dan 50 per week, aldus de onderzoekers- terwijl de helft van alle respondenten minstens eenmaal per week een sms-je krijgt of verzendt.
En 54 procent van de doelgroep 13-34 jaar gebruikt sms voor een of andere vorm van social networking. 44 procent van deze doelgroep gebruikt sms voor flirten of daten en 10 procent van de doelgroep heeft weleens een eind aan een relatie gemaakt met de hulp van een sms-je.
Foto’s maken: 58 procent maakt foto’s met zijn of haar mobiel. In 2006 lag dat percentage nog op 35 procent.
De toename in het gebruik van fotografie middels de mobiele telefoon valt volgens Gene Keenan, vice-president mobile strategies bij interactief marketingbureau Isobar, goed samen met de komst van een nieuwe techniek waarbij het makkelijker wordt om beelden te sms-en: 'Ik verwacht volgend jaar een paar innovatieve campagnes op dit gebied', aldus Keenan.

Het onderzoek is gehouden door marktonderzoekbureau Synovate en bevatte1405 online interviews, gebruik makend van een online consumentenpanel van 1,5 miljoen huidshoudens.


Bron: Tijdschrift voor Marketing