Bron: Emerce
Alex Beleggersbank worstelt met betaalde sms-alerts. De meeste klanten blijken namelijk niet bereid om te betalen voor een dienst die ze 'in de toekomst zullen afnemen.' Weliswaar maken nu enkele honderden mensen gebruik van sms-alerts, maar dat is niet genoeg om de dienst rendabel te krijgen.
Een mislukking is de sms-alert dienst ook niet, maar wel is het zo dat Peter Verhaar, medeoprichter van Alex, er meer van had verwacht en naar alternatieven kijkt om de dienst populairder te maken bij de ruim 80.000 klanten die de bank nu heeft. Op dit moment verliest Alex geen geld met de sms-alerts, maar geld ermee verdienen doet de bank ook niet. Het is een kostenneutrale exercitie nadat Alex geld heeft afgedragen aan partijen als Emexus voor het versturen van de sms-jes en aan de hostingpartij. Wie klant is bij Alex betaalt 19,50 euro per kwartaal voor het ontvangen van 100 sms-alerts. Die sms-jes bieden hem bijvoorbeeld nieuws over bedrijven en de in de beleggerswereld veel gebruikte technische analyse.
Toch blijken niet veel mensen bereid voor de dienst te betalen. "Beleggers zijn wel bereid om transactiekosten en bewaarloon te betalen, maar willen tot mijn grote verbazing geen geld neerleggen voor sms-alerts," zegt Verhaar. Reden voor de Rabobank-dochter om na te denken over alternatieve methoden om mensen wel zo ver te krijgen. Daarbij denkt Verhaar eraan het aantal sms-jes te koppelen aan het aantal transacties. Dat zou neerkomen op hoe meer transacties een actieve belegger uitvoert, hoe meer sms-alerts hij krijgt.
Maar ook vindt hij dat operators als KPN en Vodafone nog steeds te veel vragen voor het bezorgen van een sms-je. “De prijzen zijn weliswaar iets gekelderd, maar ik heb het idee dat de mobiele operators er nog steeds veel te veel op verdienen,” vervolgt Verhaar.
Verhaar is ervan overtuigd dat sms-alerts voorlopig wel zullen blijven bestaan. “Zo lang mobiel internet nog niet is doorgebroken zullen sms-alerts en mobiel elkaar verdragen. Ik weet zeker dat mobiel internet het uiteindelijk gaat worden, maar tot die tijd zullen we het ook met sms-alerts moeten doen. Wat mobiel internet straks als groot voordeel heeft boven sms is dat je met je pda of smartphone altijd over de door jou benodigde informatie kan beschikken om te handelen.” Alex biedt sinds 2003 mobiel internet en daar maken tot nu toe enkele duizenden actieve beleggers gebruik van. Ook loopt er nu een actie met Orange die toestellen levert die het mobiel beleggen moeten vergemakkelijken. “Die actie is binnen kleine groep early adopters zeer succesvol”, aldus Verhaar.
Verhaar ziet het aanbieden van sms-alerts ook als een zorgplicht. “Ik vind dat beleggers ten alle tijden geïnformeerd moeten kunnen worden. Sms-alerts vormen daar een onderdeel van.” Overigens heeft Alex ook een gratis sms-dienst. Dat is dienst voor terugmelding van de orders. Jaarlijks worden 500.000 sms-jes gestuurd om te bevestigen dat een order naar behoren is uitgevoerd. Ter vergelijking: jaarlijks worden er door Alex 4 miljoen orders uitgevoerd.
Voor wat de toekomst betreft heeft Verhaar grote verwachtingen van umts, waardoor ook alle orderinformatie ‘streaming’ wordt op de mobiele telefoon. Verder verwacht hij dat de gewone belegger ook de voordelen gaat inzien van sms waardoor sms-notificatie aan belang zal winnen. “Het zal ingezet gaan worden voor beleggingsadviezen: ‘KOOP NU AHOLD’ bijvoorbeeld.” Tot slot zal Alex aan de actieve belegger geavanceerde alerts gaan aanbieden die gekoppeld zijn aan directe geautomatiseerde orderuitvoering. “Dan heb je het dus echt over machine-to-machine communication waar geen mensenhand meer aan te pas komt,” besluit Verhaar.