donderdag, januari 13, 2005

Mailmedia ook in sms-marketing

Bron: Emerce

Mailmedia gaat naast het verhuren van adressenbestanden ook in sms-marketing. Dat zegt Johan van Mil, de directeur van Mailmedia. Daarmee gaat Mailmedia opereren in dezelfde markt als HotSMS.

Volgens Van Mil zijn e-mail, sms- en zoekmachinemarketing nog altijd de hardst groeiende activiteiten binnen het online media-segment. “Aan zoekmachinemarketing ga ik me echter niet wagen. Dat is een markt die is voorbehouden aan partijen als Google en Overture en een aantal zoekmachinemarketingbureaus. Op het gebied van sms-marketing is nog heel veel te doen,“ zegt Van Mil.

Op de vraag of Mailmedia niet in het vaarwater van HotSMS komt, antwoordt Van Mil resoluut dat dit niet het geval is. “Op dit moment zijn er tot mijn grote verbazing weinig aanbieders van sms-advertising op de Nederlandse markt en over het algemeen richten zij zich op het jongerensegment, zoals HotSMS. Wij kunnen dankzij onze huidige bestanden juist toegang bieden tot verschillende doelgroepen binnen de zakelijke en de consumentenmarkt,” claimt Van Mil.

Aan de consumentenkant doelt Van Mil op mensen van boven de dertig die bezig zijn met lifestyle en mensen die gevoelig zijn voor event driven-marketing. Met de laatste categorie doelt Van Mil op mensen die bijvoorbeeld op het punt staan te gaan trouwen of te verhuizen. “Dat zijn mensen die veel op zich af zien komen en ineens belangrijke beslissingen moeten nemen zoals bijvoorbeeld welke ring kies ik, welke trouwjurk en welke kleur gordijnen wil ik in mijn nieuwe huis. Mensen die dus voor een belangrijk evenement in hun leven staan.“

“Met ons nieuwe aanbod reageren wij op concrete vragen uit de markt. De activiteit past ook goed binnen de lange termijn groeistrategie van Mailmedia.” De eerste tests zijn er volgens Van Mil al geweest. ” We hebben al een uitgebreide test gedaan met een grote zorgverzekeraar. Die test is goed verlopen. Dat is voor ons een van de redenen geweest om er ook mee door te gaan en er ook breder op in te zetten,” verklaart de directeur van Mailmedia. Wie die zorgverzekeraar is, wil Van Mil uit concurrentie-overwegingen nog niet vertellen.

De nieuwe dienst van Van Mil gaat Direct SMS heten en is in feite hetzelfde opgezet als het e-mail marketing/concept: Mailmedia adviseert de opdrachtgever over de inzet van sms- advertising, ontwikkelt de strategie levert het creatieve concept aan en voert dit vervolgens uit.

Met de nieuwe dienst hoopt Van Mil zijn opdrachtgevers gerichter te laten communiceren met hun doelgroep. De sms-dienst zal worden geïntegreerd met de e-mail marketing diensten van Mailmedia en sluit naadloos aan bij het Veritate-platform. De laatste heeft voor het mobiele traject een overeenkomst met Emexus. Mailmedia verwacht dat de advertentiebestedingen aan sms en e-mail marketing in 2005 nog sneller zullen groeien dan in het afgelopen jaar.

“Naast het verhuren van 06-nummers aan derden exploiteren wij ook de 06-nummers voor uitgevers. Wij zorgen ervoor dat de 06-nummers opt-in nummers van individuen zijn en dat het ook daadwerkelijk 06-nummers zijn van personen die hebben aangegeven commerciële berichten te willen ontvangen” zegt van Mil. “Op dit moment kunnen wij ruim 80.000 unieke nummers aanbieden dankzij het abonneebestand van onder andere Wannahaves, Sapenda, MyButler, Mydinner Butler, Mywinebutler, Soapmail, Biosmail en TV Menu.”

Ook denkt Van Mil eraan om ook rss als officieel kanaal te gaan benutten, als variant op het verspreiden van nieuwsbrieven per e-mail. "Dat is iets waar we samen met Veritate naar kijken. RSS is een mooi alternatief kanaal om nieuwsbrieven te bezorgen. Binnen de DDMA (de vereniging van direct marketeers, redactie) praten we er nu over, binnenkort volgt een sessie over dit thema," besluit Van Mil.