dinsdag, januari 11, 2005

MMS-soap Endemol ook aangekocht door Chilenen

Bron: Emerce

FanTESStic, de interactieve foto-strip voor mms-telefoontoestellen van Endemol, is aangekocht door het Chileense telecombedrijf Entel PCS. De door Endemol in Nederland geproduceerde mms-serie begint vandaag. FanTESStic was al eerder verkocht aan Engeland, Spanje, Ierland en Italië.

Ruim tienduizend particuliere klanten van Entel PCS, marktleider in Chili, hebben inmiddels een abonnement op de mms-serie genomen, aldus Endemol in een verklaring. Zij ontvangen daarvoor in totaal tachtig afleveringen van FanTESStic. Een aflevering bestaat uit één MMS-bericht met vijf beelden. Volgens prognoses van Entel PCS zal 85 procent van de Chileense bezitters van mobiele telefoons over twee jaar gebruik maken van een toestel dat beelden kan ontvangen.

Het Spaanse Telefonica Moviles bracht FanTESStic vorig jaar als eerste op de markt. De voor het mms-format gemaakte soap werd begin juni vorig jaar geïntroduceerd in samenwerking met MoviStar emoción, de mobiele internetdienst van Telefonica Moviles. De serie is bedoeld voor jongeren tussen de 16 en 24 jaar.

In september volgde de lancering in Engeland. Abonnees betalen daar 1,50 Britse pond per vijf afleveringen. Dat bedrag wordt meteen van de telefoonrekening afgeschreven. De serie wordt er ook gesponsord door opticien-keten Specsavers. Aan het einde van deze maand zal de serie ook in Ierland beschikbaar zijn. In de loop van dit jaar maakt ook Italië kennis met het interactieve initiatief.

Endemol’s FanTESStic is uitsluitend geproduceerd voor mms-telefoons. De interactieve actieserie laat zich volgens Endemol niet vergelijken met andere initiatieven voor mms. Dat komt volgens de makers door de combinatie van animatie en fotografie. De heldin van de serie (Tess) vertelt haar verhaal in een virtuele, geanimeerde omgeving. Gedurende het verloop van het verhaal vragen de hoofdrolspelers advies aan de gebruiker, die daardoor invloed kan uitoefenen op de de beelden.