bron: www.mobilecowboys.nl
Marketing bureau iSuppli Corp. voorspelt een fikse groei van de wereldmarkt voor mobiele premium content diensten, zoals muziek, gaming en video. In 2010 zou de markt een waarde van $ 43 miljard vertegenwoordigen. Dat is een groei van 42,5% ten opzichte van de $ 5,2 miljard, die deze markt in 2004 waard was. Drijvende kracht achter deze groei zou de stagnerende groei in mobiele communicatie zijn in de belangrijkste markten. Hierdoor blijft de gemiddelde opbrengst per klant (ARPU) steken, en zijn operators genoodzaakt op zoek te gaan naar nieuwe bronnen van inkomsten en groei. Daarnaast wordt mobiele breedband technologie 3G weliswaar uitgerold, maar zonder breedband content diensten zal de groei van 3G gebruik niet op gang komen.
Mobiele muziek, vooral ringtones, vertegenwoordigen het grootste segment van premium contentdiensten. Volgens iSuppli zit er nog steeds veel groei in deze diensten, met name te danken aan de betere geluidskwaliteit van mobieltjes.
Inkomsten uit mobile gaming zullen ook siginficant gaan bijdragen aan deze markt. iSuppli verwacht een groei van 80% alleen al in 2005.
De op 3GSM in Barcelona nog breed omarmde mobiele tv toepassingen zullen volgens iSuppli in 2010 nog maar 12% van de totale premium content markt uitmaken, wat mij betreft een tegenvaller. Deze ontwikkeling is vooral afhankelijk van de ontwikkelingen in technologie en handsets, waar nog een strijd over verschillende standaarden wordt gevoerd.