dinsdag, februari 01, 2005

Waarbenik bepaalt locatie mobiele beller

Bron: Emerce

Waarbenik.nl is een nieuwe locatiebepalingsdienst die precies kan zien waar een bepaalde persoon zich bevindt. Dat gebeurt aan de hand van de locatie van zijn mobiele telefoon. Iedereen kan zich aanmelden voor de dienst, maar alleen Vodafone-gebruikers kunnen gelocaliseerd worden.

Eerder heeft het toenmalige 02 (nu weer gewoon Telfort) geprobeerd een mobiele locatiebepalingsdienst te lanceren, maar dat initiatief is een stille dood gestorven. Via Spotter, dat werkte als een vriendendienst, konden bellers in de leeftijd van 13 tot 25 elkaar via sms en internet vinden. Ook Spotter had als beperking dat alleen 02-gebruikers te localiseren waren.

Waarbenik is van plan om ook met andere providers te gaan praten over het aanbieden van Waarbenik. "We waren er gewoon het snelste uit met Vodafone. Zij waren er technisch in ieder geval klaar voor. Verder is Vodafone een heel innovatieve club. Maar inmiddels zitten we ook met Telfort om de tafel, want ook zij zouden het technisch dus aan moeten kunnen. En ook de andere providers komen nog aan de beurt. We zijn in ieder geval blij dat we al een partij konden aankondigen en Vodafone is denk ik niet de minste," zegt Olof-Jan Smits, een van de oprichters van Waarbenik.

Mensen die gebruik willen maken van Waarbenik (dat zich eerder richt op de ouders van mensen in die leeftijdscategorie) kunnen zich via Waarbenik.nl aanmelden voor de dienst. Dat doen ze door hun mobiele telefoonnummer en hun e-mail adres achter te laten. Nadat de aanmelding is afgerond, moeten ook de personen worden opgegeven die toestemming hebben om de gebruiker op te sporen.

Volgens de makers van Waarbenik zijn er diverse maatregelen genomen om de privacy van de gebruikers zo veel mogelijk te beschermen. Alleen de mensen die zijn aangemeld bij Waarbenik en aan wie ook toestemming is verleend, kunnen de gebruiker daadwerkelijk localiseren. Verder wordt de dienst pas 24 uur na aanmelding geactiveerd.

Het is volgens de makers daarmee onmogelijk om even iemands telefoon te ‘lenen’ en hem of haar snel voor de dienst op te geven. Naast deze veiligheidsmaatregel zijn er volgens hen nog tal van andere maatregelen ingevoerd. Zo kunnen op de site geen namen worden teruggevonden maar aliassen. Bij elke locatiebepaling krijgt de gelocaliseerde bovendien een melding via e-mail.

De locatiebepalingsfunctie kan –mocht de gebruiker het hinderlijk vinden om ‘gevolgd’ te worden- net als de nummerweergave op het mobiele toestel aan- en uitgezet worden. Heeft iemand geen zin om te laten zien waar hij zich bevindt dan zet hij simpelweg zijn toestel uit of deactiveert hij de functie. Ook kan de toestemming van een bepaalde persoon worden ingetrokken.

“De techniek die eronder ligt, is de zogenaamde locatiedienst van de 5 mobiele providers”, zegt Evert-Jaap Lugt (ex-NOB Mobile), de andere oprichter van Waarbenik.nl. De input voor de locatiedienst bestaat uit de honderden antennemasten van de providers door heel Nederland. Als een mobiele telefoon eenmaal op het netwerk is ingeboekt, blijft de telefoon zich op regelmatige basis melden om aan te geven dat hij nog in de lucht is.

Ook als de gebruiker zich verplaatst, wordt er gecommuniceerd om een nieuw basisstation uit te zoeken dat de beste ontvangst oplevert. Aan de tijdsvertragingen in de signalen die van en naar de mobiele telefoon gaan, kunnen de antennemasten de afstand bepalen en daarmee vervolgens de locatie.

De nauwkeurigheid is verschillend en varieert van 200 meter in de stad tot 2500 meter op het platteland. Dat heeft te maken met de mastdichtheid in een gebied. De kosten voor Waarbenik.nl bestaan uit 1,50 euro abonnementskosten per maand. Daarvoor krijgt de gebruiker eenmalig 100 credits. Per locatiebepaling worden er 25 credits afgerekend. Ophogen van de credits is eenvoudig. De gebruiker sms’t WBI naar 2580 en voor 1,50 euro krijg hij 100 credits op zijn account bijgeschreven.

In een rapport schrijft analist Ken Hyers van de ABI Group dat location based services in de Verenigde Staten in ieder geval niet voor 2006 zullen doorbreken. "Op zich zijn de operators er klaar voor, maar ze hebben nog te veel andere dingen op hun bord liggen," aldus Hyers. In Japan en Korea zijn location based services wel redelijk succesvol.